Men de fleste andre voksende byers kerne går den stik modsatte vej. Der bliver færre parkeringspladser, flere mennesker og større omsætning i butikkerne. Priserne for de tilbageværende parkeringspladser stiger, og flere cykler eller bruger kollektiv trafik for at komme rundt.
Bilpresset på Rønne vil også vokse. Flere og flere vil gerne kunne køre i deres større og større biler, der ifølge FDM nu også kræver større parkeringsbåse, helt ind foran butikken og købe ind. Men jo flere, der gerne vil parkere på Store Torvs 37 parkeringspladser, jo mindre værdi vil de 37 pladser relativt have for bilisterne tilsammen. Det vil tage længere tid at få en af de 37 pladser. Derfor vil også Rønne på sigt få behov for en ny parkeringsløsning, hvor kun ganske få biler til varekørsel og gangbesværede kan parkere lige foran de mest centrale butikker. Men indtil presset er stort nok, er det formentlig politisk selvmord at ændre på de 37 pladser på torvet.
Det vil forskønne Store Torv og give muligheder for en langt mere harmonisk og charmerende bymidte. Men timingen er indtil videre ikke rigtig, og løsningen er endnu ukendt. Bliver der mulighed for at skabe andre parkeringspladser i nærheden af bymidten ligesom de 54 pladser bag Netto og Meny, ændrer det formentlig meget på den folkelige opbakning til at forskønne Rønnes Store Torv.
Indtil da er bilerne på tålt ophold på torvet.
