Leder: At være eller ikke at være

Leder: At være eller ikke at være
I Jens Svane Boutrups aktuelle teaterstykke "Bornholmerne - Et virtuost foredrag om de ægte bornholmere" er pointen, at ingen har patent på sandheden om bornholmerne, og at man kan anlægge mange definitioner og krav til det at være bornholmer. Arkivfoto: Berit Hvassum
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT | 18. OKT 2021 • 09:00
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT
18. OKT 2021 • 09:00

Hvem er bornholmere, og hvornår kan man bruge titlen

Førdere. Det negativt ladede ord, der beskriver alle dem, der ikke er bornholmere. Dem, der kommer udefra. Det ord er essensen af, om man er bornholmer eller ej. Som udgangspunkt er det at have et særligt ord for alle dem, der ikke er bornholmere, ikke særligt imødekommende eller gæstfrit. Det passer ind i de mest reaktionære bornholmeres forståelse af ordet bornholmer. Hos dem er man først berettiget til titlen efter tre generationer på øen for både mor og far. Mindre radikale kredse mener, det afgøres af, hvor man er født. I disse kredse trives også tanken om, at førdere ikke er berettiget til at diskutere bornholmer-begrebet, fordi det ligesom med black face-fænomenet er en ekstra ydmygelse.

Når en hvid mand klæder sig ud som sort, fornærmer han de sorte, fordi hans hvide forfædre i den grad tidligere har krænket de sorte. Derfor må han ikke lave spas med deres hudfarve. Den logik trives også blandt nogle bornholmere, der mener, at Rønne Theaters leder, Jens Svane Boutrup, krænker dem ekstra, når han som førder skriver et stykke om det at være bornholmer.

Nogle mener, at hvis man blot har følelsen og lysten til at være bornholmer, er man det. Den opfattelse er naturligvis mest udbredt blandt tilflytterne, der efter nogle år føler sig sådan.

Ifølge Jens Svane Boutrups teaterstykke er pointen netop, at ingen har patent på sandheden om bornholmerne, og at man kan anlægge mange definitioner og krav til det at være bornholmer.

Bornholmere både i den snævre og brede definition har næsten alle en meget stærk følelse og kultur knyttet til ordet, og det er vel i bund og grund det, der gør det så specielt og fascinerende. Bornholmere er både i den brede og smalle forstand mennesker, der nærer stærke følelser for og identificerer sig med Bornholm.

Man kunne tale om etniske bornholmere som dem, der både mestrer sprog og har stamtavlen på plads i tre generationer. Jeg er selv førder og netop flyttet til Bornholm. Jeg nærer mig ingen forhåbninger om at bære titlen bornholmer selv, da jeg nok er for påvirket af stamtavle-definitionen. Men derfor er det vigtigste i debatten nok ikke, om alle må bruge titlen, men hvordan vi byder førdere velkommen.

Førderne er dem, der skal redde vores økonomi. Vi, der bor på Bornholm, skal have tilflyttere for at finansiere den voksende ældregruppe og tilsvarende faldende arbejdskraft. Hvis de bydes velkommen med en ekskluderende kultur, så bliver de formentlig ikke hængende og opnår, at deres slægt eller de selv en dag ender som ægte bornholmere.