Læser: Kommunen og Bofa har kastet problemet i hovedet på borgerne

SYNSPUNKT | ABONNENT | 17. SEP 2022 • 10:30
Af:
Claus Rylander Christensen
Store Torvegade 90
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
17. SEP 2022 • 10:30

Affaldssortering er en god idé, mener alle – men det er ikke løst ordentligt, skriver Claus Rylander Christensen.


Kære beboer. Vi kan desværre alligevel ikke komme og skifte det vindue du har bestilt, dersom en anlægsgartner for nylig har anlagt chaussesten under vinduet. Det er en ganske flot belægning, men vi må desværre ikke arbejde under disse forhold.

Ja, sådan kunne meldingen fra en tømrer lyde i fremtiden, hvis vi skulle følge den udvikling vi oplever med affaldstømning på Bornholm.

Jeg har netop skrevet nedenstående i en mail til formanden for natur-, miljø- og planudvalget i håb om at få politisk handling ind i denne sag:

Kære Helle Munk Ravnborg.

Grunden til at jeg skriver til dig er, at jeg ikke via medierne kan se, at I politisk er gået seriøst ind i den udvikling og reaktion det efterhånden har affødt hos de berørte borgere.

Det nye med en udvidet affaldsordning syntes alle er en god ide. Måden man fra BRK’s side har løst det på er ikke en god ide.

Den udvidede affaldsordning medførte en udfordring! Hvordan får vi plads til disse ekstra containere?

Dertil er tilføjet en yderligere udfordring. Forbedring af renovationsmedarbejdernes arbejdsmiljø!

Den vigtigste kritik er i min optik, at BRK via BOFA har kastet hele problematikken i hovedet på borgerne. Man har ganske enkelt ikke ønsket at sikre, at alle borger på Bornholm, som via deres ejendomsskat betaler for at få afhentet affald på matriklen, fortsat kan opnå dette.

Det første kan løses med nogle mindre beholdere og hyppigere tømninger. Det andet (arbejdsmiljø) kan løses med ændrede hjælpemidler og/eller ændrede arbejdsgange herunder måske lidt flere renovationsmedarbejdere.

Hvis man tager et kig på andre erhverv, så kender jeg ikke mange steder, hvor man vælger at undlade med at udføre opgaven for at gøre den sikker. Nej, man optimerer proceduren, arbejdsgangen og hjælpemidlerne, så man derved for skabt et bedre arbejdsmiljø.

Hvordan skulle en håndværker udføre arbejdsopgaver, hvis vedkommende ikke kunne bevæge sig på andet en asfalt og fliser?

Hvordan skulle en skorstensfejer få renset skorstenen, hvis han ikke kunne bevæge sig i højden?

Hvordan skulle post og pakker komme ud, hvis de skulle have adgangsvej som skitseret for en renovationsmedarbejder?

Hvordan skulle vinduespudseren komme til alle vinduer, hvis ikke han kunne bevæge sig på forskelligt underlag?

Hvordan skulle en maskinmester på et produktionsanlæg kunne arbejde, hvis ikke han accepterede til tider trange arbejdsforhold?

Og man kunne blive ved.

Man har ganske enkelt formået at gøre affaldstømning til et kæmpe problem, hvilket det jo ikke er, hvis man anvender tilstrækkelig med ressourcer og optimerer arbejdsgangene.

Så hermed en kraftig opfordring til hurtigst muligt politisk at få drejet denne fejlagtige sagsbehandling over på et spor, som sikrer at borgerne på Bornholm også i fremtiden får tømt affald på deres matrikel.

Alt andet ganske enkelt ikke i orden.