Lad græsset gro

Lad græsset gro
Vilde naturblomster. Arkivfoto
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 8. juli 2024 • 12:43
Af:
Birgitte Kjøller Pedersen
Tejn
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 8. juli 2024 • 12:43

Er ukrudt egentlig ukrudt - eller er det natur?

Jeg elsker haven – og har i alle årene med have kæmpet (forgæves) for, at den skulle ligne min mors.

Det sker en gang imellem, at det lykkes at få blomstring og græsslåning til at gå op i en højere park-agtig enhed, men når jeg (uundgåeligt) ser det med min mors øjne, så burde det jo være sådan hele tiden.

Nyt natursyn

Når man er vokset op med “græsset må ikke betrædes”, klippede rabatter ud til offentlig vej og det væld af farver, vi har i vores staudebede, så bliver man noget udfordret af det nye natursyn, der er på vej med højt græs i offentlige anlæg og naboens vild-med-vilje have.

Andre trækker et lettelsens suk og sender mødre som min en kærlig tiderne-skifter-jo tanke.

Kommunen håndhævede forsøgsvist (viste det sig), at man ikke må klippe græs på kommunens jord = grøftekanterne – og provokerede Gud og hvermand med henvisninger til trafiksikkerhed, børn og kattekillinger. Samtidig dukkede der her og der blomster op, som bare havde ventet på at få en chance til at udfolde sig.

Sammenstød

Nogle har taget kommunens opfordring til sig og er fortsat med frodighed udenfor hækkene.

Andre fastholder at græsset skal klippes i hele ejendommens bredde – og nogle endda også på den modsatte side af vejen.

Det er et sammenstød mellem den tid, der har bragt os hertil, hvor fremskridt netop har handlet om kontrol, og en bevægelse i den modsatte retning, hvor nogle af de mest fanatiske drømmer om bilruder atter fedtet til af insekter.

En ny retning?

Blomsterbræmmer og eng-frøblanding med stolte kavalerer, kornvalmuer og morgenfruer er smukke og gode madpakker, men det er ikke mad, vores insekter mangler – de planter, de skal leve og formere sig på er ikke nær så farverige, og dem har jeg som mange andre i årevis bekæmpet for at få græsset til at gro.

Og så sker det – lige pludselig – den der 180 graders vending: Hvad nu, hvis det faktisk ikke er ukrudt … Måske er den kontrol og de klippede rabatter, som vi har brugt til at vise vores naboer, egentlig ikke vejen frem?

Nu finder jeg urter overalt i græsplænen – idealet om den parklignende græsplæne er truet.

Tag dén, mor!

Kærlige hilsner,

Din datter

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT