Kommunebudget: 'Pinligt!'

NOTITS | DEBAT | Onsdag 3. juli 2024 • 12:00
Af:
Diana-Esther Brandt Eriksen
Gøngeherred
Nyker
NOTITS | DEBAT | Onsdag 3. juli 2024 • 12:00

Et kommunalt budget i balance, ønsker Brandt Eriksen sig.

Jeg synes, det er enormt pinligt at Bornholm igen ikke formår at levere et budget i balance og skal søge over 100 millioner i puljen for vanskeligt stillede kommuner, når man tænker på, hvor overforbruget ligger!

Overforbrug

Som borgmesteren selv refererer til, så er det blandt andet området med tvangsfjernelser af børn og unge.

Jeg har før skrevet ind omkring dette emne, men oplever ikke, nogen kan give mig et reelt svar på, om de bornholmske forældre virkelig er så dårlige i forhold til resten af Danmark - eller om de er nødvendige, og vi med stolthed ser på disse tvangsfjernelser?

Og så BAT. Ja, det kan jo ikke komme bag på nogen, hvor det overforbrug ligger. Det må vel næsten ligge i købet af elbusser som en idé om, at vi gør Bornholm CO2 neutral.

Det havde måske været bedre og gå med Rene Danielsen og købe fossille busser indtil der var et budget i balance og råd til køb af elbusser.

Bevares - jeg vil også gerne tænke grønnere, men det skal da ikke være, fordi man ikke har råd til det og det.

Bornholm som et curlingbarn

Det er derfor, at vi skal puttes ind under statens vinger som en gang curlingbørn.

Det er altså pinligt!

Kom nu - lad os lave et budget i balance så vi kan se os selv i øjnene og så drømme stort og gøre, hvad vi kan for at opnå det og ikke bare købe-købe-købe.

Følg debatten på facebook!

En sijllavitta

‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
FÅ ABONNEMENT