Hvorfor kommer alt ikke på Facebook?

Hvorfor kommer alt ikke på Facebook?
Tine Eriksen undrer sig over, at det ikke er alle synspunkter, indsendt af borgere og bragt i Tidende, der også får en plads på Tidendes facebookside.
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 28. september 2023 • 19:00
Af:
Tine Eriksen
Allinge
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 28. september 2023 • 19:00

Tidende vælger relevant viden fra, når ikke alle synspunkter lægges på avisens facebookside.

Hvilken viden er relevant?

Jeg spørger, fordi det gennem et stykke tid har undret mig, at ikke alle synspunkter indsendt af borgere og bragt i Tidende også får en plads på Tidendes facebookside. Jeg synes som abonnent på Tidende, at det er ærgerligt at læse et synspunkt på tidende.dk og så ikke have muligheden for at kommentere på det eller læse andres kommentarer. Den mulighed har jeg hos den landsdækkende avis, som jeg også abonnerer på.

På spørgsmålet ”Er Tidendes journalistik uafhængig?”, der er titlen på et synspunkt indsendt fra en borger i Svaneke og som blev bragt i Tidende den 24. september, har Tidendes chefredaktør bl.a. svaret: ”Det ligger i vores DNA, at vi i læsernes tjeneste kæmper for at bringe relevant viden og information til alle de bornholmere, der har valgt at være med i sammenholdet.” Jeg går ud fra at de bornholmere, der her er tale om, altså dem, som har valgt at være med i sammenholdet, må være Tidendes abonnenter og dermed også mig.

Nu vil jeg som abonnent gøre Tidende opmærksom, at jeg synes, der også er relevant viden at hente i kommentarsporet på Facebook. Ja selv i de kommentarspor, hvor der ingen reaktioner er. Og at jeg derfor som abonnent oplever, at Tidende vælger relevant viden fra, når ikke alle synspunkter lægges på Tidendes facebookside. Jeg anerkender, at der ud over vidensflowet kan være andre hensyn at tage i forbindelse med valget om Facebook eller ej. Jeg har derfor kontaktet redaktionen for at finde ud af, hvilke kriterier, der indgår i deres udvælgelse. Så vidt jeg forstod af den samtale, er der ikke nogen kriterier. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. Som abonnent vil jeg gerne vide, hvad disse kriterier er. For mig er det relevant viden.

For som afslutning at gøre det tydeligt, at kommentarspor på Facebook kan indeholde relevant viden, har jeg fundet følgende spørgsmål: ”Arbejder konen til journalisten, der skriver alle disse positive artikler om Anne Thomas ikke også selv sammen med Anne Thomas i CRT?”. Det stammer fra kommentarsporet til artiklen ”Anette Stæhr vælger side” bragt i Tidende” den 26. september. Jeg anede ikke, at dette kunne være tilfældet og kender ikke svaret på dette spørgsmål, men det er bestemt min opfattelse, at det er relevant at kende svaret på dette spørgsmål.

Det vil være interessant at få afdækket, hvilke kriterier Bornholms Tidende bruger til at afgøre, om viden er relevant eller ej og hvilke opslag som skal på Facebook.

Svar fra Tidende

Kære Tine, tak fordi du bidrager til at udvikle Tidende med dine tanker om Facebook. Som udgangspunkt er Facebook både en konkurrent, der tjener penge på vores indhold, og en tjeneste, der hjælper os med at komme i kontakt med både de nuværende læsere og morgendagens. Derfor har vi flere hensyn, når vi benytter tjenesten til at dele artikler. Tjenesten belønner færre debatskabende historier med høj trafik frem for mange delte historier. Ud fra de hensyn beslutter vi den enkelte histories liv på Facebook. Samtidig ved vi også, at der er emner, som ikke egner sig til facebook, fordi visse læsergrupper benytter anledningen til en meget grov debat, som vi ikke vil være en del af.

Vi har en langsigtet plan om at flytte debatten ind på vores eget site og lukke for facebookdebat, så det bliver for abonnenter og uden saboterende debattører. Den frie debat på Facebook giver os også masser af tip og viden og løfter også muligheden for at udfordre vores troværdighed ved for eksempel at påpege den ægteskabelige relation mellem en journalist på Tidende og en medarbejder under en potentiel borgmesterkandidat. Skulle vi forbyde relationer af den slags, bliver det svært at beskrive Bornholm med lokalt bosatte og skattebetalende journalister. Men det betyder på ingen måde, at vi tillader at lave journalistik på områder, hvor journalisten er inhabil.

På trods af de mange udfordrende kommentarer om Tidende er det heldigvis meget sjældent, at vi bliver beskyldt for interessekonflikter af den art, som du her har nævnt. Jeg garanterer, at vi uanset ægteskabelig relation eller ej på redaktionen ville finde det relevant at beskrive en tidligere lokalpartileders kommende borgmesterkandidatur og vejen frem til valget af spidskandidat. Vores redaktionelle virke er en daglig balancegang, hvor vi søger at samle den vigtigste viden til abonnenterne på en fair og virkelighedsnær måde, hvor vi også viser hensyn til kilderne og vores lokale sammenhold. Det er en meget vigtig del af journalistikken og Tidendes virke her på Bornholm.

Kristoffer Gravgaard

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT