Hvilken viden er relevant?
Jeg spørger, fordi det gennem et stykke tid har undret mig, at ikke alle synspunkter indsendt af borgere og bragt i Tidende også får en plads på Tidendes facebookside. Jeg synes som abonnent på Tidende, at det er ærgerligt at læse et synspunkt på tidende.dk og så ikke have muligheden for at kommentere på det eller læse andres kommentarer. Den mulighed har jeg hos den landsdækkende avis, som jeg også abonnerer på.
På spørgsmålet ”Er Tidendes journalistik uafhængig?”, der er titlen på et synspunkt indsendt fra en borger i Svaneke og som blev bragt i Tidende den 24. september, har Tidendes chefredaktør bl.a. svaret: ”Det ligger i vores DNA, at vi i læsernes tjeneste kæmper for at bringe relevant viden og information til alle de bornholmere, der har valgt at være med i sammenholdet.” Jeg går ud fra at de bornholmere, der her er tale om, altså dem, som har valgt at være med i sammenholdet, må være Tidendes abonnenter og dermed også mig.
Nu vil jeg som abonnent gøre Tidende opmærksom, at jeg synes, der også er relevant viden at hente i kommentarsporet på Facebook. Ja selv i de kommentarspor, hvor der ingen reaktioner er. Og at jeg derfor som abonnent oplever, at Tidende vælger relevant viden fra, når ikke alle synspunkter lægges på Tidendes facebookside. Jeg anerkender, at der ud over vidensflowet kan være andre hensyn at tage i forbindelse med valget om Facebook eller ej. Jeg har derfor kontaktet redaktionen for at finde ud af, hvilke kriterier, der indgår i deres udvælgelse. Så vidt jeg forstod af den samtale, er der ikke nogen kriterier. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. Som abonnent vil jeg gerne vide, hvad disse kriterier er. For mig er det relevant viden.