Hvorfor kæmper Helle Munk Ravnborg imod grøn omstilling?

Hvorfor kæmper Helle Munk Ravnborg imod grøn omstilling?
Der foretages arkæologiske forundersøgelser på markerne, hvor energiøens landanlæg er planlagt til at skulle opføres. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 14. MAJ 2024 • 15:30
Af:
Esben Ørberg
Søndergade 21
Rønne
KOMMENTAR | ABONNENT
14. MAJ 2024 • 15:30

Kan der i sagen om energiøen spille helt andre interesser ind, spørger Esben Ørberg.

Kære Helle Munk Ravnborg. Dit indlæg i Tidende om Energiø Bornholm handler næsten udelukkende om, at energiøen ikke skaber mange blivende arbejdspladser på Bornholm. Du mere end antyder, at arbejdspladser har været en forudsætning, som bornholmerne er blevet stillet i udsigt.

Det har jeg ikke hørt. Og jeg mener heller ikke, at det bør være et afgørende argument for tilblivelsen af Energiø Bornholm.

Sigtet med Energiø Bornholm er, som jeg forstår det, at gøre sit til, at Danmark og Norden bliver grønnere, at yde et bidrag til den grønne omstilling lokalt, nationalt, regionalt i Norden og Europa - og globalt.

Ikke mindst bæltet fra England over Nordsøen, til Danmark og Østersøen har potentiale til at producere mere grøn energi, end vi selv kan producere. Polen, Tyskland, Holland og Belgien har det omvendt – de kan slet ikke producere den grønne energi, som de har brug for. Så Bornholm ligger i min optik lige i smørhullet og vil kunne spille en vigtig rolle i udfasningen af fossile energikilder.

Det undrer mig, at du og dit parti, formoder jeg, er så meget på hælene.

Jeg kunne forstå det, hvis du kritiserede processens manglende gennemsigtighed, herunder reel og anstændig kompensation til lodsejerne i det 90 ha store område syd for Aakirkeby, som skal bruges til højspændingsanlæget. Her halter projektet og lovgivningen åbenbart.

Men det undrer mig at høre et fremtrædende medlem af Enhedslisten og tilmed forperson for et centralt politisk udvalg udtale sig så bagstræberisk om et vigtigt klimaspørgsmål. Dertil kommer, at især forskere på Danmarks Tekniske Universitet er meget optagede af at være med til at opbygge et mini-universitet omkring Elværket i Rønne – og samtidig får vi istandsat en fredet bygning. Hvis alt går vel.

I øvrigt har Center for Regional- og Turismeforskning, CRT, faktisk udarbejdet en rapport under EU-socialfondsprojektet Nationalt Center for Grøn Energi om arbejdspladser ved at etablere Energiø Bornholm. Jeg citerer: ”Ved et landanlæg og servicehavn anslås 390 varigt beskæftigede. Svarende til en tilflytning på 460 inklusiv familie. Bornholms rolle som installationshavn anslås at betyde yderligere 100 varigt beskæftigede og en tilflytning på cirka 120 inklusiv familie. Ved et power-to-x-anlæg øges den samlede varige beskæftigelse med 410 og dermed en samlet ekstra tilflytning på cirka 480.”

Jeg har virkelig stor respekt for dig og dit politiske og faglige virke. Du har formentlig kommunalbestyrelsens største viden og indsigt i dette felt. Men kan der i denne sag spille helt andre interesser ind?

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT