Kære Helle Munk Ravnborg. Dit indlæg i Tidende om Energiø Bornholm handler næsten udelukkende om, at energiøen ikke skaber mange blivende arbejdspladser på Bornholm. Du mere end antyder, at arbejdspladser har været en forudsætning, som bornholmerne er blevet stillet i udsigt.
Det har jeg ikke hørt. Og jeg mener heller ikke, at det bør være et afgørende argument for tilblivelsen af Energiø Bornholm.
Sigtet med Energiø Bornholm er, som jeg forstår det, at gøre sit til, at Danmark og Norden bliver grønnere, at yde et bidrag til den grønne omstilling lokalt, nationalt, regionalt i Norden og Europa - og globalt.
Ikke mindst bæltet fra England over Nordsøen, til Danmark og Østersøen har potentiale til at producere mere grøn energi, end vi selv kan producere. Polen, Tyskland, Holland og Belgien har det omvendt – de kan slet ikke producere den grønne energi, som de har brug for. Så Bornholm ligger i min optik lige i smørhullet og vil kunne spille en vigtig rolle i udfasningen af fossile energikilder.