Hamas er resultatet af Vestens svigt

SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 25. november 2024 • 20:00
Af:
Mikael Harild
Svaneke
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 25. november 2024 • 20:00

Hamas fortjener ikke sympati.

I et læserbrev den 20. november fabulerer Holger I Poulsen (HIP) om palæstinademonstrationerne rundt om i Danmark, og hvem der står bag.

Når man læser indlægget, så får man hurtigt det indtryk, at HIP aldrig selv har deltaget i nogen af demonstrationerne, selvom de også har været afholdt på Bornholm.

Jeg har deltaget i flere af demonstrationerne, og jeg kan betro HIP, at Hamas ikke står bag. Jeg kan endvidere fortælle HIP, at deltagerne er almindelige retskafne mennesker, der ligesom FN og størstedelen af verdenssamfundet tager afstand fra Israels ulovlige besættelse og annektering af palæstinensisk jord og Israels brutale udryddelseskrig i Gaza.

Lad mig minde om, at der på lidt over et år er slået mere end 40.000 palæstinensere ihjel i Gaza, hvoraf 70 procent er kvinder og børn, mens et endnu større antal er blevet invalideret for livet. Ligeledes er store dele af de overlevendes eksistensgrundlag blevet jævnet med jorden.

Til palæstinademonstrationerne mødes tusinder af mennesker under de paroler, som arrangørerne har opstillet. At der så kan være enkeltindivider, der råber noget andet, betyder ikke, at dette er holdningen hos arrangørerne eller de øvrige demonstranter.

Hamas

Og så lige til slut omkring Hamas.

Hamas er resultatet af de vestlige landes ensidige støtte til Israel og negligering af palæstinenserne ret til eget liv i eget land. At mange indbyggere i Gaza bakker op om Hamas skyldes, at Hamas er blandt de eneste, der har taget palæstinensernes situation alvorligt.

Hamas fortjener ikke sympati, men Hamas er konsekvensen af vores svigt af palæstinenserne – et svigt der desværre fortsætter.

FÅ ABONNEMENT