Det som afsporer en ellers konstruktiv debat, er netop, hvis en person, på den måde manipulere ved at fordreje en andens budskab fremfor at bestræbe sig på at forstå det og viderebringe et værdigt billede deraf, hvis man vil kommentere det.
Folk narres
I Tidende, torsdag den 7. november, bringer jeg blandt andet den påstand, at disse mennesker, der tilsyneladende demonstrerer for et frit Palæstina - her tænker jeg, ikke mindst, på de vesterlændinge der deltager, men nok også mange af de af mellemøstlig herkomst - narres til at tro, at de demonstrerer for fred og frihed for fredsønskende Palæstinensere.
Her er min påstand, at disse demonstrationer i virkeligheden er til fordel for ufredsskabende organisationer, blandt andet Hamas (der højest sandsynligt også er de, som egentlig står bag). Demonstrationerne søger at flytte ansvaret for den død og ødelæggelse der er sket, og sker, over på Israel, ved nærmest entydigt at fokusere på ofrene for Israels forsvarskamp.
Det der er årsag dertil, råbes der nødigt op om, men til gengæld slagord som for eksempel: "Frihedskamp er ikke terrorisme". Der jo må forstås sådan, at det er en frihedskamp - og altså ikke terrorisme - at myrde godt 1200 stakkels civile på en musikfestival og bortføre cirka 250 som gidsler.