Vi har i den grad brug for en lufthavn med faste afgange til København. Vores dygtige og hurtige securityfolk og den korte rejsetid til Københavns Lufthavn gør, at man kan komme hurtigere fra Bornholm end fra det indre København til næste fly i Københavns Lufthavn. Vi er meget privilegerede, hvad den sag angår.
Det betyder, at vi kan holde jobsamtaler, hurtigt deltage i forretningsmøder, flyve patienter ind og ud og have unik arbejdskraft, der flyves ind til hospitalet og mange andre steder. Under kommunalvalget kunne vi sågar flyve en frisk Tidende ind med valgresultatet. Det udvikler vores samfund og skaber vækst til glæde for alle.
Men det hele er under forudsætning af, at der går fly. De fly betjenes af DAT, og de modtager ikke som Bornholmslinjen over 400 millioner kroner i støtte om året. DAT får indirekte støtte, fordi lufthavnen får cirka 25 millioner kroner årligt i støtte og står til at få yderligere omkring 18 millioner kroner om året fra 2025 og frem. DAT har heldigvis også en aftale med hospitalet om læge og patienttransport, der sikret grundøkonomien i en del af de daglige afgange. Det er også godt for alle os andre.
Når Folkemødet med sin voldsomme trafik kommer, er det naturligvis surt, at Norwegian og den danske statskassetømmer, SAS, melder sig med konkurrerende afgange. Men sådan er konkurrence, og det er for så vidt også godt nok, selvom DAT sikkert gerne ville have monopol her, når der er fulde fly.