Flyselskaber får hård medfart: Det er tudetosset

Flyselskaber får hård medfart: Det er tudetosset
– Jeg synes, det er utilstedeligt og ikke ordentligt at gå ind og flyve attraktive ruter, når det lige er gunstigt for SAS selv, siger Peter Juel-Jensen. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 12. FEB 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
12. FEB 2024 • 05:30

Flyselskaberne SAS og Norwegian sætter hver otte returafgange ind til Bornholm i forbindelse med Folkemødet. Det falder ikke i god jord hos de lokalvalgte folketingsmedlemmer Peter Juel-Jensen (V) og Lea Wermelin (S).

Utilstedeligt. Tudetosset. Egoistisk. Fuldstændig mærkværdigt. Det bornholmske folketingsmedlem for Venstre, Peter Juel-Jensen, der også er partiets transportordfører, har ikke meget til overs for, at SAS - og for den sags skyld Norwegian - igen i år vil flyve mellem Bornholm og København i forbindelse med Folkemødet i juni.

Det fremgår af SAS' fartplan, at flyselskabet har sat otte returafgange ind på ruten fra den 12. til den 15. juni med Airbus-fly, der kan have 180 passagerer med ad gangen. Selskabet fløj også på ruten i forbindelse med Folkemødet sidste år.

Blev så forbandet

Også Norwegian sætter otte returflyvninger ind mellem København og Bornholm i forbindelse med Folkemødet i år.

Flyselskabet DAT, der flyver på ruten hele året, havde sidste år ellers 'for mange tomme sæder på afgange, der burde være fyldte', har kommerciel direktør Robert Rungholm tidligere oplyst til Tidende. Det er samtidig Robert Rungholms vurdering, at DAT kan løfte 'hele opgaven selv'.

Det står desuden ganske klart, at indtægterne i folkemødeugen betyder ganske meget for DAT, udtalte flyselskabets direktør, Jesper Rungholm, til Tidende i 2021:

– Vi har jo altid brugt folkemødeindtægterne til at understøtte økonomien på ruten. Vi har regnet på ruten som et årsprojekt, og det er også derfor, vi blev så forbandede, da SAS trådte ind og begyndte at skumme fløden ved Folkemødet, så tre-fire millioner kroner af vores indtægt forsvandt. For de penge ville være med til at understøtte resten af året for os, sagde han dengang.

Agerer egoistisk

Peter Juel-Jensen erkender, at han ikke kan gøre noget for at forhindre de to selskaber i at operere på ruten de pågældende dage. Men i forhold til SAS mener han, at selskabet agerer 'egoistisk' i dette tilfælde - og det er fordi, selskabet delvist er ejet af den danske stat.

– Jeg synes, det er utilstedeligt og ikke ordentligt at gå ind og flyve attraktive ruter, når det lige er gunstigt for SAS selv, samtidig med man i den grad har så mange statspenge i ryggen, og hele tiden bliver hjulpet økonomisk, siger Peter Juel-Jensen, der tilføjer:

– Uden at man overhovedet skeler til, at det kan være med til at fjerne noget af det grundlag, der gør, at ruten kan blive befløjet de 360 andre dage om året.

Det er ikke første gang, Peter Juel-Jensen ytrer sin utilfredshed med SAS. I forbindelse med en luftfartskonference på Christiansborg i november kaldte folketingsmedlemmet det "brandærgerligt", at SAS - og Norwegian - ifølge Juel-Jensen går ind og "skummer fløden" ved at flyve i folkemødedagene.

– Jeg synes simpelthen ikke, det er i orden, at man med skatteyderpenge i ryggen i den karat går ind og konkurrerer med et firma (DAT, red.), som ikke modtager nogen støtte overhovedet, siger han.

Wermelin melder sig i koret

Også det andet bornholmskvalgte folketingsmedlem, Lea Wermelin (S), kan se problemet i, at de to flyselskaber kun flyver til Bornholm i den begrænsede periode.

– Jeg kan godt forstå, hvis de (DAT, red.) synes, det på en måde er unfair konkurrence, at der er andre flyselskaber, der kommer ind lige i de dage, hvor der er rigtig mange, der flyver frem og tilbage, mens de (DAT, red.) har ansvaret resten af året, siger Lea Wermelin.

– For os er det vigtigt, at DAT kan fungere, så jeg vil hellere have, at det overskud, der kommer fra Folkemødet, går til flyselskabet, som hjælper os året rundt med at holde flyforbindelsen og livlinen med fly i gang, tilføjer det socialdemokratiske folketingsmedlem.

Der er dog ikke meget at gøre ved det som politiker, påpeger Lea Wermelin. I stedet gør hun opmærksom på, at man politisk indirekte har forsøgt at støtte ruten ved at tildele ekstra penge til Bornholms Lufthavn i forbindelse med den politiske aftale om flyafgifter.


– Jeg kan godt forstå, hvis de (DAT, red.) synes, det på en måde er unfair konkurrence, siger Lea Wermelin. Arkivfoto: Jacob Jepsen

Intet positivt

Heller ikke Peter Juel-Jensen kan gøre meget for at forhindre de to selskabers indtog på ruten i den korte periode, erkender han.

– Jeg kan bare have min klare holdning. Jeg har ikke nogle muligheder for at sørge for, at det ikke kommer til at ske. Der er et armslængdeprincip. Det er direktionen og bestyrelsen i SAS, der må stå på mål for det. Men jeg håber, at de 178 andre (folketingsmedlemmer, red.) kan se, at det her er tudetosset, lyder det fra Peter Juel-Jensen.

Sidst sagde du til mig, at staten skal gå ind og tale med store ord eller skærpe retorikken over for SAS?

– Det kan staten jo godt gøre. Det skal finansministeren gøre - det er ham, der sidder og styrer de statsligt udpegede bestyrelsesmedlemmer i SAS. Det kan jeg ikke gøre.

Kan du slet ikke se noget positivt ved, at SAS tilbyder flyvninger til og fra Bornholm i de dage?

– Jeg kan slet ikke se noget positivt ved, at man går ind og skummer fløden i en given periode og derefter kun ser skosålerne, siger han og tilføjer:

– Når man beflyver Bornholm, når man kan være sikker på, at man kan sælge samtlige sæder, er det fordi, man tænker på bundlinjen. Jeg er meget, meget glad for, at DAT i støt stigende grad bliver opmærksom på, at alle ender og kanter af Bornholm skal hænge sammen. Jeg synes, DAT har forpligtet sig mere og mere på Bornholm, og når man gør det som privatejet selskab - uden skattepenge i ryggen - har jeg stor respekt for det, siger Peter Juel-Jensen.

Flyselskaber følger efterspørgsel

Tidende har spurgt SAS og Norwegian, hvorfor de sætter fly ind til Folkemødet.

"Vi evaluerer og tilpasser løbende vores trafikprogram - præcis som alle andre luftfartselskaber - til efterspørgslen. Der er ikke plads til to selskaber på Bornholm året rundt, som markedet ser ud. Vi sætter ekstra fly ind til Folkemødet, præcis som vi gør til Visby under Almedalen (Folkemødets svenske forgænger, red.). Og som vi også gør til diverse skidestinationer i vinterferien og så videre. Vi tilpasser simpelthen programmet til, hvor der er efterspørgsel og hvornår. Præcis som vores konkurrenter gør", skriver SAS' pressechef, Alexandra Kaoukji, i en mail til Tidende.

Selskabet ønsker ikke at oplyse, hvor mange billetter der blev solgt på sidste års afgange til Bornholm. Til gengæld vil man gerne oplyse, at man sidste år havde syv returafgange på ruten - det tal er i år øget til otte.

Norwegians kommunikationschef i Danmark, Sara Westphal Emborg Neergaard, oplyser, at det handler om udbud og efterspørgsel, når flyselskabet sætter fly ind til Folkemødet.

"Så vidt jeg ved, så er der efterspørgsel nok til os alle sammen under Folkemødet. Det er der til gengæld ikke resten af året. Så jeg mener egentlig, at det er helt almindelige konkurrencevilkår", skriver hun i en mail til Tidende, hvori hun tilføjer:

"Det svarer til, at vi ikke flyver til en lang række ruter i vinterhalvåret, som vi flyver til i sommerhalvåret, fordi efterspørgslen falder markant".

Opfordring til passagerer

Til passagererne har Peter Juel-Jensen nu en opfordring.

– Jeg håber, at dem som rejser til Folkemødet tænker sig om en ekstra gang. Jeg håber slet ikke, at bornholmerne kan finde på at bruge et selskab som SAS mellem Bornholm og København, når det gør det her.

En væsentlig del af DAT's afgange fra København til Bornholm i dagene op til Folkemødet er på nuværende tidspunkt udsolgt, fremgår det af flyselskabets online bookingsystem. Det samme gælder afgangene tilbage til København, i forbindelse med at Folkemødet slutter.

SAS-flyvninger til Bornholm i år:

12. juni: 1 returafgang

13. juni: 3 returafgange

14. juni: 1 returafgang

15. juni: 3 returafgange

Norwegian-flyvninger til Bornholm i år:

12. juni: 1 returafgang

13. juni: 2 returafgange

14. juni: 1 returafgang

15. juni: 2 returafgange

16. juni: 1 returafgang


Pressefoto: SAS

 


Pressefoto: Lars Petter Pettersen

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT