Ved udsigten til fortjeneste kan private firmaer oftest løse opgaverne mere effektivt, hvis de vel og mærke er beskrevet godt nok inden aftalestart. Her døjer vi på Bornholm stadig med, at trafikaftalen slet ikke var godt nok udfærdiget, og at grundlaget for den næste aftale, trafikundersøgelsen, også er mangelfuld. Men når det er sagt, så er det 98,3 millioner kroner store overskud netop den gulerod, der gør, at vi har en stor professionel aktør som Molslinjen på Bornholm. Pengene er dog også tjent på rederiets øvrige ruter. Men er der ikke penge i den størrelsesorden at tjene, så er der heller ikke firmaer, der tør investere milliarder i færger og ordentlig sikkerhed.
Færgeruten er Bornholms livsnerve. Den blå motorvej leverer alle vores varer, flytter al vores eksport og bringer næsten alle med ærinde på Bornholm frem og tilbage hver eneste dag året rundt. Færgeruten er forudsætningen for vores samfund, og derfor skal vi glæde os over, at det går vores rederi godt.
Bornholmslinjen har en kæmpe opgave foran sig. De står for langt størstedelen af vores co2-udledning, der ødelægger vores klima. At sejle tunge lastbiler og passagerbiler i gigantiske speedbåde er energifrådseri men fantastisk for vores leverancer. Det gode vil vi nødig give slip på. Men skal klimaregnskabet følge med, skal der investeres voldsomt i de kommende år. Den opgave er rederiet i færd med at finde løsninger på, og her er de 98,3 millioner den gulerod, der er med til at drive udviklingen.
Et overskudsgivende rederi er den bedste sikkerhed for en sund og sikker sejlads langt ud i fremtiden.