98 millioner i overskud: Godkendt

98 millioner i overskud: Godkendt
Resultatet for 2022 er godkendt, men man skal op i et andet gear for at stå imod fremtidige udfordringer, forklarer MolslinjenArkivfoto: Henrik Nielsen
ERHVERV | Onsdag 12. juli 2023 • 05:30
ERHVERV | Onsdag 12. juli 2023 • 05:30

Knap 100 millioner kroner i overskud blev resultatet af 2022 for Molslinjen. Et godkendt resultat, men man skal op i højere gear, hvis man skal stå imod udfordringerne i fremtiden, lyder det fra rederiet.

Molslinjen A/S kom ud af 2022 med et overskud på 98,3 millioner kroner.

Det viser årsregnskabet, der blev præsenteret på rederiets generalforsamling i slutningen af juni. Resultatet er ikke helt på samme niveau som i 2021, hvor Molslinjen kunne præsentere et overskud på 131 millioner kroner. Den største årsag til det mindre overskud er ifølge årsrapporten de stigende oliepriser, der kostede Molslinjen op mod 200 millioner kroner mere end i 2021. Set i det lys er det også et tilfredsstillende resultat, fortæller pr- og kommunikationschef Jesper Maack.

– Set i lyset af de udfordringer, der har været i 2022, så er regnskabet godkendt. Men hvis vi til gengæld kigger frem mod de store investeringer, CO2-afgifter og så videre, der kommer i fremtiden, så skal vi befinde os i et andet gear end det her resultat. Vi har som rederi sagt, at vi gerne vil have reduceret vores CO2-forbrug med 70 procent i 2030 og være helt neutrale i 2050. Og der arbejder vi med en række løsninger ved at få elektrificeret vores færgefart.

Det kunne lyde som om, at et overskud på næsten 100 millioner er skuffende?

– Det er ikke skuffende i lyset af de udfordringer, hvor olieprisen har været meget høj. Men vi har brug for at lave nogle gode regnskaber, for der venter nogle meget store investeringer i den grønne omstilling. Så det skal virkelig også gå godt, for ellers er der ikke penge til alle de projekter, som venter os. Når man bare kigger på de CO2-afgifter, som venter lige om lidt, er 100 millioner ikke ret mange penge. De forslår ikke i den sammenhæng, siger Jesper Maack.

Mere salg på færgen

Af rederiets regnskab fremgår det, at man på ruterne Rønne-Ystad, Rønne–Køge og Rønne–Sassnitz i 2022 havde 3,5 procent flere afgange, 7,4 procent flere passagerbiler, 10,9 procent flere passagerer og to procent flere lastbiler og trailere, end man havde i 2021.

– Det er et udtryk for, at vi hele tiden udvikler trafikken til og fra Bornholm. Vi havde en lidt haltende start i efteråret 2018, men derefter er det gået ret godt, og det har holdt ved igennem de seneste tre år, siger Jesper Maack.

Den øgede aktivitet på færgeruterne har blandt andet resulteret i, at Molslinjen sidste år omsatte for godt 92 millioner kroner mere på selve sejladsen i Østersøen samt 20 millioner mere på catering-delen på sejladserne til og fra Bornholm end året forinden.

– Det er en naturlig følge af, at trafikmængden stiger på Bornholm, og der er sat ekstra færger ind. Så vil omsætningen selvfølgelig stige. Og så investerer vi også i vores forretning og forsøger at lave vores tilbud på færgerne så gode og attraktive som overhovedet muligt, forklarer Jesper Maack på spørgsmålet om, hvad der ligger til grund for den øgede omsætning på catering-området.

Billedet er endnu mere tydeligt på Molslinjens ruter i Kattegat, hvor man har øget omsætningen på sejladsen med over 200 millioner, mens der er omsat for godt 27 millioner mere på catering.

Billetpriser stiger alligevel

Tidligere på året blev det meldt ud, at Molslinjen grundet høje oliepriser og inflation ser sig nødsaget til at hæve billetpriserne med 27 procent næste år.

Men med et overskud på 98,3 millioner kroner for 2022 og et endnu større overskud året forinden, kunne man fristes til at tro, at det ikke var nødvendigt med højere billetpriser. De to ting hænger dog ikke sammen, forklarer Jesper Maack.

– Hvis vi ser isoleret på Bornholm, så er det ikke os, der bestemmer priserne. Vi sejler under en kontrakt med Transportministeriet, hvori der ligger nogle niveauer for, hvad det skal koste. Kontrakten regulerer for stigende omkostninger, og det tjener man reelt ikke penge af.

Han understreger, at de fremtidige investeringer og udfordringer, som Molslinjen står over for ikke har nogen betydning for den varslede prisstigning på billetterne til og fra Bornholm.

I årsrapporten fremgår det, at rederiet forventer et bedre resultat for 2023, hvilket blandt andet forklares med den øgede kapacitet som Express 5 har skaffet på Bornholm-ruterne.

"Forbedret mobilitet i Danmark og omegn forventes at føre til øget trafik på tværs af rutenettet kombineret med effekterne af større kapacitet på Bornholm og øget frekvens på Kattegat," lyder det i rapporten.

Også på personalefronten har Molslinjen udvidet. Således havde man 835 fuldtidsansatte i 2022, hvilket er 55 mere end året før. 



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT