– Det er ikke skuffende i lyset af de udfordringer, hvor olieprisen har været meget høj. Men vi har brug for at lave nogle gode regnskaber, for der venter nogle meget store investeringer i den grønne omstilling. Så det skal virkelig også gå godt, for ellers er der ikke penge til alle de projekter, som venter os. Når man bare kigger på de CO2-afgifter, som venter lige om lidt, er 100 millioner ikke ret mange penge. De forslår ikke i den sammenhæng, siger Jesper Maack.
Mere salg på færgen
Af rederiets regnskab fremgår det, at man på ruterne Rønne-Ystad, Rønne–Køge og Rønne–Sassnitz i 2022 havde 3,5 procent flere afgange, 7,4 procent flere passagerbiler, 10,9 procent flere passagerer og to procent flere lastbiler og trailere, end man havde i 2021.
– Det er et udtryk for, at vi hele tiden udvikler trafikken til og fra Bornholm. Vi havde en lidt haltende start i efteråret 2018, men derefter er det gået ret godt, og det har holdt ved igennem de seneste tre år, siger Jesper Maack.
Den øgede aktivitet på færgeruterne har blandt andet resulteret i, at Molslinjen sidste år omsatte for godt 92 millioner kroner mere på selve sejladsen i Østersøen samt 20 millioner mere på catering-delen på sejladserne til og fra Bornholm end året forinden.