Det er glædeligt at se, at Rønne Havn og Molslinjen har fundet en løsning, der både gavner miljøet og lokalsamfundet. At Express 5 skal bygges om for at kunne modtage landstrøm fra begge sider, er ikke blot fornuftigt, men også et nødvendigt skridt mod en mere bæredygtig færgedrift.
Færgerne til og fra Bornholm står for en udledning, der svarer til halvdelen af resten af øens samlede CO2-regnskab. Enhver reduktion i denne tunge og kulsorte del af vores transport er derfor mere end velkommen. Løsningen med landstrøm betyder ikke blot mindre larm og færre gener for naboerne ved Øernes Kaj, men også en mærkbar gevinst for klima og miljø i Rønne og verden.
Det er dog naturligvis tankevækkende, at færgen overhovedet blev bygget, så den kun kunne modtage strøm fra dén side, som Rønne Havn ikke kan tilbyde. Men i stedet for at grave sig ned i det, er det mere end positivt, at rederi og havn har fundet en praktisk løsning, og at arbejdet sættes i gang til foråret.
Næste skridt bør stå klart: Krydstogtkajen. Rønne Havn oplever stigende besøg fra krydstogtskibe, der med deres enorme dieselforbrug både forurener luften og skaber sundhedsmæssige udfordringer for lokalbefolkningen. Når store krydstogtskibe med deres tusinder af gæster ligger til kaj og holder deres lysmaskiner i gang, er det ikke blot larmende – det er også voldsomt skadeligt for miljøet.