Glemte navne kommer til deres ret

Glemte navne kommer til deres ret
Navnene på otte bornholmske frihedskæmpere, der mistede livet i modstandskampen, er nu at finde på Davidstatuen. Foto: Danske Stenhuggerier
SYNSPUNKT | ABONNENT | 7. MAJ 2024 • 16:00
Af:
Sven-Erik Sørensen
Pilegårdsvej
Nyker
SYNSPUNKT | ABONNENT
7. MAJ 2024 • 16:00

Sven-Erik Sørensen foreslår en genindvielse af Davidstatuen.

Som lokalhistorisk interesseret vil jeg hermed gerne foreslå, at der laves en ceremoni – gerne i form af en genindvielse – i forbindelse med den elegante løsning på ”problemet” med et navn på Davistatuen i Almindingen og tilgangen af nye.

Såfremt det ikke kan lade sig gøre tidligere, vil jeg foreslå, at datoen 29. august 2025 vælges, idet denne dato netop er 75-års dagen for den oprindelige indvielse.

Jeg vil foreslå, at Bornholms Tidende tager initiativ til, at eksempelvis Det Bornholmske Hjemmeværn, Bornholms Museum, Forsvarsmuseet, Forsvarsbrødreforeningen, Danmarks Veteraner i samarbejde med andre soldaterforeninger og Bornholms Regionskommune samt eventuelle interesserede enkeltpersoner danner en komite – med Bornholms Kommandant som formand – der kunne udarbejde en værdig fejring af ”de glemte navne”, som dog nu er kommet til deres fulde ret.

At tilføjelsen af de nye navne bliver forbigået i stilhed, vil være en fornærmelse mod deres minde.

FÅ ABONNEMENT