I EU’s strategiske kompas fra 21. marts 2022 tales der således om behov for mere fleksibilitet i forhold til beslutningsprocesser. F.eks. står der:
”Mere generelt må vi også arbejde for større fleksibilitet i vores beslutningsproces uden at gå på kompromis med den politiske og finansielle solidaritet. Vi vil derfor udnytte det potentiale, der findes i EU-traktaterne, herunder konstruktiv afståelse. ” (side 14 i EU’s strategiske kompas).
I en tv-debat i dk4 i december 2020 sagde den daværende forsvarsminister Trine Bramsen: "…pludselig er det ikke os selv, der beslutter, hvor vores soldater skal sendes hen". Venstres Jan E. Jørgensen afbryder hende: ”Det står jo bøjet i neon og mejslet i granit, at det ikke kan ske.” Til det svarer Bramsen: ”Lige indtil den dag, hvor tingene har ændret sig - det har vi jo bare set på mange områder.”
Jeg er enig med hvad Trine Bramsen sagde i december 2020. Derfor mener jeg også, at denne folkeafstemning drejer sig om suverænitet, og ja vi har en regering, der lover, at vi får en ny folkeafstemning, hvis Danmarks vetoret forsvinder inden for forsvarsområdet. Det er godt, men hvis det løfte skal være noget værd, så skal det være juridisk bindende og være indskrevet i selve loven. Indtil nu taler regeringen kun om, at løftet skal nævnes i bemærkningerne til loven. I andre folkeafstemninger har vi også fået politiske løfter, som bagefter blev brudt. Det gælder ikke mindst Poul Schlüters løfte før afstemningen i 1986 om, at ”unionen er stendød”. Den bedste garanti imod suverænitetsafgivelse er derfor, at vi fastholder forsvarsforbeholdet den 1. juni, og stemmer nej.