Flere øjenvidner har fortalt mig om de opsamlingssteder, der var organiseret. Jeg har hørt om Nyker Forsamlingshus, Vestermarie Forsamlingshus og Knudsker Forsamlingshus. Alle steder havde kontakt til værtsfamilier i sognet, hvor de evakuerede så blev placeret.
Værtsfamilierne tog imod, der mennesker, der havde behov for midlertidigt ophold. Overalt hører jeg om, at overnatning blev klaret ved hjælp af halm. Nogle steder kunne mændene sove på halmloftet. Andre steder hentede de halm hos naboen, der var landmand, og spredte det ud over stuegulvet. Et hønsehus på et husmandssted blev rengjort og frisk halm kom ind på gulvet.
Børnene fra værtsfamilierne kan fortælle om denne gæstfrihed. Nogle af de evakuerede har udtrykt deres taknemmelighed gennem underskrifter i en gæstebog eller gennem et stort fad, der efterfølgende er overrakt som gave. Nogle blev venner for livet, hvor værtsfamilien senere blev feriested for Rønneboernes børn.
Vi kan endnu nå at riste en rune for det fornemme humanitære arbejde, der blev udført af værtsfamilierne i 1945. Nogle erindringer står i "70 Erindringsglimt fra russertiden på Bornholm", andre ruller ind til Ø-arkivet og bliver lagt på www.bornholmskebilleder.dk. Siden udgivelsen af bogen 5. april 2022 har jeg fået så mange tilkendegivelser, så der må blive stof til en bog nummer to.