Elbusser har en begrænset kørselsrækkevidde inden busserne igen skal oplades. En elbus kan køre op til 300 km, men det er ved trafik med ret lav hastighed. Chaufførernes kørsel, topografien, blæst og kulde er ligeledes forhold, som har indvirkning på antallet af kilometer som bussen kan køre på et opladet batteri. At oplade en elbus, tager 3-6 timer – og er i sagens natur tid, hvor bussen står stille.
Formentlig vil en elbus på Bornholm kunne køre maks. 200 km i gennemsnit. Det vil sige, at bussen knapt kan komme to gange rundt om Bornholm, før den skal oplades igen – i tre-seks timer.
Et alternativ til elbusser er brintbusser. Brintbusser har en rækkevidde på op til 400 kilometer og er med en tankningstid på mindre end 10 minutter væsentlig hurtigere at tanke op. I modsætning til el vil brint egne sig bedre til distancer med højere hastighed. Med andre ord vil en beregning kunne vise, at der er behov for færre brintbusser sammenlignet med elbusser for at dække den nuværende ruteplan.
Processen med at danne brint er dog desværre dyr i dag, fordi der tabes 15-30 procent, når energien omdannes til brint, hvorfor en beregning vil vise, at det er billigere i dag at drifte elbusser frem for brintbusser. Men med den fart der er på videreudvikling af brinteknologi, vil vi formentlig inden for få år se løsninger, hvor 99 procent af energien udnyttes, og dermed vil der være et 100 procent bæredygtigt energisystem – og driftsomkostningerne vil derfor blive billigere.