Er elbusser den rigtige løsning?

SYNSPUNKT | ABONNENT | 13. SEP 2022 • 10:30
Af:
Linda Matzen
Almegårdsvej 6
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
13. SEP 2022 • 10:30

Et alternativ til elbusser er brintbusser. Brintbusser har en rækkevidde på op til 400 kilometer og er med en tankningstid på mindre end 10 minutter væsentlig hurtigere at tanke op.

 

På tværs af politisk overbevisning er der heldigvis enighed om, at Bornholm skal være en fossilfri ø i 2040. Om det er ambitiøst nok kan sikkert udfordres, men vejen derhen skal være baseret på data og analyser, så kommunen undgår fejlinvesteringer.

Den grønne omstilling handler langt fra kun om elbusser, men lige nu er det en politisk varm kartoffel, og vi er vidne til politikere, der forsøger at træffe store økonomiske beslutninger på et grundlag, som ikke er tilstrækkeligt.

Den politiske diskussion har i de seneste dage udviklet sig til, om kommunen skal lease eller købe elbusser?

Hvordan i alverden kan politikerne tage den diskussion og beslutning, når der ikke foreligger detaljerede data, som belyser driftsøkonomien samt det nuværende og forventede fremtidige kørselsbehov.

Store byer med tæt trafik har med succes indsat elbusser. Elbusser er i dag en fornuftig løsning, når der er tale om kørsel med lav hastighed og meget "stop’n go". Men end ikke Rønne kan betegnes som en stor by med tæt trafik, og samtlige busruter på Bornholm er ruter med kørsel på lange strækninger med god hastighed og relativ få stop.

At BAT kører med underskud hvert år, er der sikkert mange forklaringer på, men en væsentlig forklaring er, at der ikke er passagerer nok. En forklaring som indsættelse af nye elbusser ikke har indflydelse på.

Elbusser har en begrænset kørselsrækkevidde inden busserne igen skal oplades. En elbus kan køre op til 300 km, men det er ved trafik med ret lav hastighed. Chaufførernes kørsel, topografien, blæst og kulde er ligeledes forhold, som har indvirkning på antallet af kilometer som bussen kan køre på et opladet batteri. At oplade en elbus, tager 3-6 timer – og er i sagens natur tid, hvor bussen står stille.

Formentlig vil en elbus på Bornholm kunne køre maks. 200 km i gennemsnit. Det vil sige, at bussen knapt kan komme to gange rundt om Bornholm, før den skal oplades igen – i tre-seks timer.

Et alternativ til elbusser er brintbusser. Brintbusser har en rækkevidde på op til 400 kilometer og er med en tankningstid på mindre end 10 minutter væsentlig hurtigere at tanke op. I modsætning til el vil brint egne sig bedre til distancer med højere hastighed. Med andre ord vil en beregning kunne vise, at der er behov for færre brintbusser sammenlignet med elbusser for at dække den nuværende ruteplan.

Processen med at danne brint er dog desværre dyr i dag, fordi der tabes 15-30 procent, når energien omdannes til brint, hvorfor en beregning vil vise, at det er billigere i dag at drifte elbusser frem for brintbusser. Men med den fart der er på videreudvikling af brinteknologi, vil vi formentlig inden for få år se løsninger, hvor 99 procent af energien udnyttes, og dermed vil der være et 100 procent bæredygtigt energisystem – og driftsomkostningerne vil derfor blive billigere.

Er tiden mon ikke inde til at tage en ”time out”, hvor der regnes på restlevetiden og de dertilhørende omkostninger for de eksisterende busser og samtidig igangsættes en proces med indsamling af data, der kan danne grundlag for BAT's fremtidige strategi, inden der tages stilling til køb eller leasing af flere busser?