En kompliceret og træls sag

SYNSPUNKT | ABONNENT | 7. SEP 2022 • 15:30
Af:
Kristoffer Nothlev
direktør
Fugato
SYNSPUNKT | ABONNENT
7. SEP 2022 • 15:30

Myndigheden ligger hos kommunalbestyrelsen, der videregiver den til Bofa. Det er derfor Bofa, der skal løse opgaven.

 

Hej Alex.

Som svar på dit debatindlæg i flere medier så offentliggører jeg her dele af det påbud, Fugato fik af arbejdstilsynet.

Vi har grundet GDPR fjernet billeder, adresser og enkelte navne. Yderligere har vi fjernet to påbud, som Fugato fik, fordi en medarbejder brugte en højtryksrenser uden at anvende ansigtsbeskyttelse, og at en anden medarbejder tørrede sine handsker i forruden af lastbilen. De to påbud har ikke rigtig noget med sagen at gøre.

Men Alex jeg er helt med på din forundring, for påbuddet er virkelig også kompliceret.

Som alle nu kan læse, så får Fugato påbuddet. Men løsningen som Arbejdstilsynet kommer med er på privatadresserne, hvor forholdene skal ændres. Fugato kan ikke pålægge borgerne at ændre placeringen, da Fugato ikke har myndigheden til det. Myndigheden ligger hos kommunalbestyrelsen, der videregiver den til Bofa. Det er derfor Bofa, der skal løse opgaven.

Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været en del dialog mellem Fugato, HCS, Bofa og 3F i denne sag, hvilket også har trukket det hele ud.

Kommunalbestyrelsen har godkendt den løsning, der anvendes på Bornholm. Både den nuværende og den kommende. Så hvis man ønsker, at der skal bruges andre hjælpemidler, der kunne løse udfordringerne, der nævnes i påbuddet, så vil det blive til en merpris eller måske er nyt udbud og dermed også en annullering af de kontrakter, der er indgået. Det er dyrt.

En midlertidig løsning med en elmotor på de vogne, der bruges lige nu, er en meget kortsigtet løsning, da den ikke løser udfordringen med papirsspanden, eller når vi i fremtiden får tre plastspande.

Jeg har i et andet indlæg kritiseret det nuværende affaldsregulativ, fordi jeg mener, alt det her kunne være løst i fred og fordragelighed, hvis affaldsregulativet var mere præcist.

Så en kompliceret og træls sag.

Jeg er faktisk rigtig ked af, at dette nok bliver afslutningen på mange år, hvor det var Fugato og dermed en bornholmsk virksomhed, der havde opgaven med dagrenovation. Specielt fordi det hele kunne være undgået.