Du tager fejl, Nanna

Du tager fejl, Nanna
Nej, Nanna - jeg er ikke bange for at dø, kun måden jeg skal på, lyder det. Arkivfoto: Allan Rieck
SYNSPUNKT | DEBAT | 15. MAJ • 19:00
Af:
Anja Svart Kofod
SYNSPUNKT | DEBAT | 15. MAJ • 19:00

Sognepræst Nanna Schiøtt Hansen har skrevet, at vi er blevet fremmede for døden, men det passer ikke.

Jeg mener bare - personligt - at jeg har mistet mange familiemedlemmer, venner og bekendte, og de har alle været bekendt med, at de skulle dø.

De havde ingen berøringsangst over at skulle dø, inklusive mig selv. Men når det så er sagt, så er det måden, hvordan jeg skal dø.

Fordi er tilfældet, at jeg skal dø med med en uhelbredelig sygdom og have smerter, så lad mig få "den sidste sprøjte".

Dødshjælp

Jeg går ind for 'aktiv dødshjælp' og synes, at det er på tide, at vi danskere tager det til os.

Jeg har set folk ligge og kæmpe og bare ønske at dø. Derfor Danmark - vågn nu op til, at vi kan give vores døende en hjælpende hånd. Etisk synes jeg, at det er ret og rimeligt, fordi ingen skal kæmpe for døden, men blot få fred for lidelser. Det er uanset, hvad de døende fejler, og hvor gamle de er.

Da jeg sidste år mistede min mor efter to en halv måneds svær lungekræft, ønskede hun bare at dø, efter hun fik sin diagnose. Der blev spurgt ind til hende, om hun ville have behandling.

År tilbage - det vil sige i 2014, hvor min far ligeså døde af lungekræft - sagde hun til os alle: "Hvis jeg skulle blive så svært syg, vil jeg ikke have behandling, men bare leve livet indtil det er slut."

Den beslutning blev taget fra første dag - det vil sige i midten af april 2025 - og hun døde i eget hjem to en halv måned efter. Det var barskt at være vidne til, selvom jeg havde prøvet det tidligere med min kære kone, som også døde hjemme.

Ikke døden selv, men måden

Jeg ønsker, at vi kunne gøre ligesom i "de gode gamle dage" og lade afdøde være i sin kiste nogle dage hjemme. Fordi så kunne alle komme og tage et endeligt afsked med deres kære.

Nej, Nanna - jeg er ikke bange for at dø, kun måden jeg skal på. Jeg ved, at jeg får endelig hvile, når jeg engang dør - jeg tror ikke på hverken G.. eller F.....! Jeg er agnostiker, ikke medlem af Folkekirken, jeg har lavet "min sidste vilje" med de sange, der skal spilles og ikke mindst en tale til mine efterladte.

Jeg vil glæde mig til at se, om denne debat kan rykke noget ved andre folks holdninger til både 'aktiv dødshjælp' og den måde, de skal herfra?

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT