Det er en kold tid, som vi lever i...

SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 26. november 2024 • 21:00
Af:
Brian Jensen
Hasle
SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 26. november 2024 • 21:00

Verden er fyldt med katastrofer.

1:Det er en kold tid som vi lever i…

Alle går rundt og fryser

Men vi har det da nogenlunde her

her på Østre gasværk.

2: Der er mange mange drømme

der er røget sig en tur

men jeg kan da stadig grine

når jeg sidder her alene

helt alene i mit lille skur.

Heldige er Kim Larsen og lange Lone, som har et skur, hvor de kan have det nogenlunde i, når årstiden bliver mørkere, koldere, depressionsfremkaldende, og verden går bananas.

Det er desværre ikke alle forundt blot at have et enkelt skur, hvor man kan have det nogenlunde, mens man prøver at holde sulten fra døren, liv i drømmene og om mulig se millioner af stjerner på en overskyet himmel.

Lave Brock og Hamas

Jeg har ved tidligere anledning aflagt denne debatside et besøg i forbindelse med, at Lave Brocks og "Demokraterne - hele Danmark skal med" har kastet sig efter tidsåndens radikale bølge med støtte til organisationen Hamas og Irans terrorkrig i Mellemøsten under (sikkert velment) påskud om fred og anerkendelse af "Palæstina", men primært som et underforstået middel, for at nå målet om nok vælgererklæringer til egen vinding for at kunne stille som parti til næste valg.

(For øvrigt - har Danmark ikke nok småpartier og sprede sine stemmer på?)

Sudan

Jeg ved ikke, om Lave Broch og Demokraterne er klar over, at samtidigt med deres iver efter at støtte terroristerne (Hamas) fordømme Israel og dermed hetze jøder (for det er konsekvensen), så sker verdens pt største sultkatastrofe i Sudan uden, at der nævnes med et ord fra "partiet med rødder i Hasle"

Siden 15. april 2023 har Sudan vært ramt af en brutal borgerkrig, som har forårsaget en massiv hungersnød, hvor 25 millioner mennesker har akut behov for nødhjelp og indsats for fred.

Hvad med: "GIV EN VÆLGERERKLÆRING - stem ja til mad og fred i Sudan."

Ukraine

Alt imens må mange igen, efter 1000 dage, gå årsskiftet i møde med defekte gasværk og en ødelagt infrastruktur i Ukraine, alt mens kulden griber om sig, bomberne falder, og tusinder dør på begge sider.

Alt sammen på grund af en syg mands vandvid og mani.

Er ikke det en vælgererklæring værd?

Respons

Efter mit sidste indlæg, hvor jeg prøvede at vise en forståelse af tænkningen og idegrundlaget bag Hamas' ideologi med rødder i Det Muslimske Broderskab og deres charter (her må vi skelne mellem Hamas og pslæstinenserne, islamister og de som har Islam som religion, jøder og Israel på samme måde, som vi må skelne mellem pinsevenner på Bornholm og evangelikale Trumpister i USA), så fik jeg respons fra en Rønnebo, som skrev:

«Jâ vil skjida i de som luver rujnt å slår hverandre ihjæl.

Jâ syns bara det e syng for bællana!»

Jeg må bare erklære mig enig og fortalte vedkommende, at det desværre ikke var første gang, at børn græd og der hørtes skrig i Rama.

Børnegråd har desvære altid været en del af jødernes landflygtigheds historie.

Sidst græd de i Auschwitz, nu græder de i Palæstina, og nogle græder, når de skal lægge til at sove i København (traumer hedder det).

Julefred?

Om nogle uger skal vi igen fejre højtiden til minde om barnet, som kom med fred - men blev en trussel, for herskere og despoter og kostede "alle drengebørn" under to år livet på grund af syg mands angst for at miste magt.

Med ønsket om en fin adventstid, julehøjtid og Hanukka (som i år falder sammen med vor jul) kan vi synge med på teksten af biskop Johannes Johansen:

Du, som har tændt millioner af stjerner,

mørket i verden vil du byde trods.

Du er vor Far, den, der vogter og værner,

lys i det mørke, som kommer fra os.

FÅ ABONNEMENT