Der mangler fortællinger om de omkomne søfolk og fiskere

SYNSPUNKT | ABONNENT | 12. FEB 2024 • 05:30
Af:
Birgitte Borgen Müller Marcussen
Carlshøjvej 56
st.
th. 2800 Kongens Lyngby (fritidshus: "Almindingen Station"
Ekkodalsvejen 3
3720 Aakirkeby)
SYNSPUNKT | ABONNENT
12. FEB 2024 • 05:30

I sommers stod jeg ved mindesmærket på Rønne Havn over omkomne søfolk og fiskere under 2. verdenskrig og læste på navnene. Men det ærgrede mig, at der ikke var nogen fortælling om personerne.

Jeg holdt en pause ved en Sommer. Navnene er hugget i sten, men den levende fortælling var der ikke.

Ilse Wederkinck har skrevet slægtssagaen "Havet er mit" om familien Vinther fra Snogebæk, der realiserer en drøm ved at etablere et familieliv på landejendommen "Solbjerg" i Egeby i Aaker. (Nexøvej 45, 3720 Aakirkeby). Jeg ved, at det er en nøgleroman, hvor personerne i virkeligheden ikke hed Vinther, men Sommer.

Jeg kontaktede Bornholms Ø-arkiv, hvor Julie straks kunne henvise mig til en artikel i "Jul på Bornholm" 1985 med en komplet liste over navnene, der var hugget i sten. Den oplyser: Kok Poul Sommer f. 23.7.1929 - d. "Birgitte" af Hasle 24.2. 1946.

Jeg kontaktede derfor Ilse, der som barn hed Petersen. Hun er fra "Stenshøj" i Aaker, (Fårebyvejen 6, 3720 Aakirkeby).

Ilse har lovet at fortælle Bornholms Tidendes læsere om sin onkel.

Men der er mange navne endnu. Jeg drømmer om, at nulevende fortæller om deres slægtning, der så brat fik afsluttet en livsbane på grund af krig. Hvis Bornholms Tidendes læserne giver sig til kende, kan vi forhåbentlig få fortalt om krigens ofre. Jeg stiller mig gerne til rådighed for at få den levende fortælling ned på papiret og ind i Bornholms Tidende.

Birgitte Borgen Müller Marcussen kan kontaktes på mobil 29645133 og mail birgitte.borgen@mailme.dk

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT