SYNSPUNKT / DEBAT / 28. JAN • 19:00

Der er grund til at glædes over energiøen

Der er grund til at glædes over energiøen
Nu skal der siges tillykke Bornholm med de muligheder, som det giver, lyder det. Arkivfoto: Marine Gastineau

Det kommer til at have en afgørende betydning.

Nu kommer energiøen. Den sidste aftale mellem Danmark og Tyskland er underskrevet. Det kommer til at betyde noget afgørende for Danmarks og Tyskland overgang fra fossile brændstoffer til grøn energi.

I årevis har der været arbejdet intensivt for det. Regeringen har været målrettet. MF Lea Wermelin (S) har været i front på landsplan.

Jeg har som gruppeformand for Socialdemokratiet i kommunalbestyrelsen arbejdet for det. Flertallet i Kommunalbestyrelsen var imod, men det blev til et flertal.

Dernæst rejstes debatten om en energierhvervspark i tilknytning til landanlægget. Et flertal var imod, men det blev vendt til et flertal.

Den politiske aftale for den nye kommunalbestyrelse indeholder en aftale om et ja til energiøen og erhvervsparken. Kun DF har fået fribillet. EL er udenfor flertalsaftalen.

Modstanden

DF og EL har systematisk været imod begge dele.

DF bildte bornholmerne ind, at stemte de DF, så kunne de stoppe energiøen - en gennemført populistisk løgnehistorie. Det har hele tiden været en beslutning, som staten og Tyskland traf, og EU støttede. Det er en del af de to landes og EU nye energipolitik.

Aftalen mellem Tyskland og Danmark gælder ikke kun energiøen i Østersøen, men også to energiøer i Nordsøen.

Hvad jeg har måtte lægge ører til af folk fra DF, EL og andre imod energiøen om, at det var varm luft, og at det bliver aldrig ville blive til noget, er vildt, for nu kommer energiøen, som jeg hele tiden har forudset det.

Tillykke

Nu skal der siges tillykke Bornholm med de muligheder, som det giver.

Nu starter arbejdet for alvor på Bornholm. Nu skal naboerne endelig sikres kompensation.

Nu skal kommunalbestyrelsen hurtigt igang med at forberede erhvervsparken.

Der er grund til glæde på Bornholm.

Følg debatten på facebook!

FÅ ABONNEMENT