Debat: Visioner til virkelighed

Debat: Visioner til virkelighed
Hans Ole Bech er politisk næstformand og kandidat for Kristendemokraterne til kommunalvalget 2021. Foto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 23. OKT 2021 • 13:57
Af:
Hans Ole Bech
 Tulipanvej 40
Aakirkeby
kandidat for Kristendemokraterne til kommunalvalget 2021
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
23. OKT 2021 • 13:57

Politikere og ledere har en nøglerolle i at få gode ting til at ske.


Hvordan får vi de gode visioner og ideer i valgkampen til at blive til virkelighed og ikke kun luftkasteller? For mig at se er det vigtigste, at vi ved kommunalvalget får valgt nogle personer, der kan blive gode politiske ledere og kommunalbestyrelsesmedlemmer for Bornholm, der også har fokus på ledelse i kommunens centre med videre.

I Bornholms Regionskommune er der mange gode politikere og ledere, men der er plads til forbedringer. Derfor valgte jeg i juli 2021 politisk ledelse som en af mine tre mærkesager. Politikere og ledere har en nøglerolle i at få gode ting til at ske, og derfor er det vigtigt med fokus på dette. Ledere skal være gode ledere, og de skal have passende med opgaver, så der er tid til blandt andet at lede, kommunikere, skaffe penge og medarbejdere, evaluere og tænke nyt, og føre det bedste ud i livet. Dette er også politikernes ansvar.

Kristendemokraterne har mange ideer og visioner i forhold til blandt andet tidlig indsats i forhold til forældre, børn, unge, bedre ældrepleje, udvikling på hele øen, miljø, klima og natur. Vi brænder for at føre det ud i livet, og her mener jeg, at det er nødvendigt med mere fokus på politisk ledelse, og ledelse i det hele taget.

For at konkretisere dette med politisk ledelse, vil jeg nævne nogle eksempler: Der burde være mere fokus på politik i stedet for spærretid. Der havde været færre frustrationer og mindre spild af medarbejderes tid, hvis samling af medarbejdere i kommunen ikke havde kokset flere gange. Der burde være hurtigere byggesagsbehandling og større erhvervsvenlighed. Usikkerhed hos forældre og andre i madskolen i Nexø, heldagsskolen og DASK kunne have været undgået. Budgettet for 2022 kunne have haft et bredere ejerskab i kommunalbestyrelsen. Måske kunne vi undgå at få mange skraldespande, hvis der var valgt en central sortering. Måske kunne vi have undgået tvivl om, at brug af flis ikke er klimarigtigt.

Ikke så sjældent siges det, at det private erhvervsliv er bedre end det offentlige. Udlicitering sættes ofte op som et bedre alternativ i forhold til, at opgaver løses af kommunens egne medarbejdere. Jeg mener, at der er opgaveområder, der egner sig godt til udlicitering, men på andre områder vil det medføre for stort tab af viden blandt de ansatte i kommunen, og for stort tidsforbrug til blandt andet udarbejdelse af materiale til udlicitering og tilsyn med, at arbejdet bliver udført. Jeg mener desuden, at med god ledelse kan det offentlige måle sig med de private virksomheder.

Kristendemokraternes ideer og visioner er blandt andet at videreføre muligheden for at få tilskud til pasning af egne børn, forbedre daginstitutionerne og tilgodese privat- og friskoler. Desuden vil vi give mulighed for gratis parrådgivning, og sikre forebyggelse, tidlig og god indsats i forhold til børn og unge med særlige udfordringer. Større fokus på unge med stofmisbrug er også vigtigt. Vi ønsker at fortsætte arbejdet med at forbedre ældreplejen.

KD vil i samarbejde med lokalforeninger og iværksættere sikre udvikling på hele Bornholm. KD vil arbejde for, at der er ressourcer nok i kommunen til at arbejde for et bedre miljø og mere klimarigtigt Bornholm, men uden at gøre det til ”overbudspolitik” eller på en erhvervsfjendtlig måde.