Debat: Undren over Bornholmslinjens bookingpolitik

Debat: Undren over Bornholmslinjens bookingpolitik
Hvorfor klassificeres en lille autocamper som en større- høj varevogn/autocamper, når den faktisk er mindre end en høj bil. Kan jeg i fremtiden booke som høj bil, eller vil jeg blive afvist da jeg ikke har booket til en autocamper, spørger læseren. Foto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 6. OKT 2021 • 20:51
Af:
Jens Kofod
 Søndergade 11
Svaneke
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
6. OKT 2021 • 20:51

Skal en autocamper, der er mindre end Bornholmslinjens mål for autocampere, stadigvæk registreres som en autocamper?


Vi har købt en lille autocamper i Esbjerg og bor på Bornholm, altså skulle camperen fragtes hjem den 28/9-21.

Jeg ville booke en pensionistbillet til camperen, som er under 6 m lang og 2,7 m høj. Altså under maksimal størrelse på en høj bil i bookingsystemet, hvor en høj bil maksimalt må være 6 meter lang og 2,95 meter høj. Jeg ser også, at ”høj varevogn/autocamper” med en maksimal længde på 8 meter og højde på 4 meter skal bookes specielt.

Jeg kontakter derfor administrationen i Bornholmslinjen og bedre om råd for, hvordan camperen skal bookes. Det oplyses, at camperen skal bookes som camper, da det er det, den er indregistreret som. Jeg forsøger at argumentere for, at camperen jo ikke er større end en høj bil, men bliver oplyst, at en camper er en camper og sådan er det bare.

Jeg spørger, om det gør nogen forskel, at jeg booker til pensionistpris, og det oplyses, at det ikke udgør en forskel på bookingen.

Vi ønsker at komme hjem med afgang 12:30 fra Ystad, men der kun ledig afgang 18:30. Altså booker vi til 18:30.

Jeg kontakter Bornholmslinjen 28/9 om morgenen for at høre, om der er mulig hed for at komme med på en chancebillet 12:30, da jeg i bookingsystemet kan se, at der stadig er plads til høje biler, mens høj varevogn/autocamper er udsolgt. Medarbejderen oplyser at der ikke ser ud til at blive udsolgt for høj biler, men kan ikke love at der er plads. Vi kører til Ystad med håb om at komme med 12:30. Efter lidt snak med den unge mand, der passer indkørslen ved færgeterminalen, får vi lov til at køre ind på ”chancepladsen”. Vi bliver vinket ind og kommer med.

Inde på vogndækket ser vi nu, at det kun er halvt opfyldt- masser af plads- og kun 3-4 andre autocampere. Dette er for os uforståeligt, at færgen ikke bliver fyldt op, når der er kunder til det, men at Bornholmslinjen henviser til senere afgange.

Mit spørgsmål er nu, hvorfor klassificeres en lille autocamper som en større- høj varevogn/autocamper, når den faktisk er mindre end en høj bil. Kan jeg i fremtiden booke som høj bil, eller vil jeg blive afvist da jeg ikke har booket til en autocamper?

 


Svar fra Bornholmslinjen

Definitionen af en camper står udførligt beskrevet i den færgekontrakt, som vi selvfølgelig skal efterleve. Derfor er en camper en camper i denne forbindelse uden skelen til målene på køretøjet. Det er også derfor, at fremtidige ture skal bookes som autocamper, da det er i den kategori, køretøjet hører hjemme i forhold til kontrakten.

Alle vores afgange har en standardkapacitet, som på denne afgang var udsolgt for autocampere. Afgange var booket med 195 enheder, så der må vi erkende, at vi kunne have styret den bedre kapacitetsmæssigt. Sådanne episoder tager vi altid till efterretning, og så gennemser vi vores procedurer i disse tilfælde. For vi er jo altid interesseret i at få dem med, som gerne vil med.

Jesper Maack, pr- og kommunikationschef