Debat: Tør du stemme på dem?

Debat: Tør du stemme på dem?
"Måske er tiden ved at være inde til en ”ny borgerliste”. En liste der lytter til borgerne, og hvor ALLE valgte medlemmer kan – og tør - tage ordet!" skriver Eigil Hansen. Foto: Jacob Jepsen
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 6. OKT 2021 • 15:12
Af:
Eigil Hansen
 Jernbanegade 29
Aakirkeby
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
6. OKT 2021 • 15:12

Efter at have set kommunalbestyrelsens førstebehandling af budget 2022 er jeg – mildest talt – i chok.

Mange flotte ord om at ”stå på mål” for beslutninger, og slet skjulte påstande om usandheder, samt ord om at vogte borgernes rettigheder! Er det sådan, det er – vogter de virkelig borgernes rettigheder?

Lad mig opridse nogle ting, som de sidder overhørig:

For ti år siden blev vi tvunget til at tilslutte til separat kloak (regnvand – Jernbanegade Aakirkeby), og efterfølgende er mange andre blevet det samme. Problemet er bare, at der ingen separat kloak er!

Plangrundlaget mangler, men det kan hurtigt lovliggøresm, siger politikerne. Man har bare glemt det.

Men hvor og hvordan skal vandet nå havet ? Ingen ved det åbenbart!

Tankevækkende, da borgere kan have brugt mange penge på noget, der ingen effekt har, før planen er udført. Selvfølgelig går BRK vel foran, og har – som minimum – forberedt separat kloak ved nybyggeri (Aaker skole)?

Hvor mange penge, er der indtil nu brugt, på separat kloakker, og hvor mange skal der bruges fremadrettet?

Hvad med huskøbere, der ”pludselig” bliver påbudt at tilslutte sig separat kloak? Hvor finder de ud af, at de er i ”riskozone”?

Vedr. salg af en kommunal ejendom til et familiemedlem, er jeg af en kommunal afdelingsleder – qua mit tidligere job – blevet skudt i skoene at have viden om denne bolig. Jeg har aldrig haft noget med disse boliger at gøre. Dette uagtet – og selv om samme leder over for mig har beklaget – trækker han det frem i retten, hvor det kan have haft stor betydning! Ingen politikerne har – mig bekendt – gjort noget.

Jeg har sendt de to ovenstående sager til Natur- og Miljøudvalget. Her får jeg af formanden Leif Olsen at vide, at jeg efterfølgende fik et referat af sagsbehandlingen. Efter sagens behandling skulle formanden pludselig se, hvad der fandtes på skrift. Efterfølgende meldte han ud, at der intet fandtes. Jeg havde – ved et tilfælde – fået et bilagsnummer vedr. sagsbehandlingen at vide. Det fandtes ikke siger LO. Også daværende kommunaldirektør påstår i tre mails, at det ikke findes! Efter et møde med Thomas Thors, Kommunaldirektør Johannes Nilsson og Leif Olsen har jeg fået bilaget udleveret. Leif Olsen sagde, at han havde fået besked af kommunaldirektøren (nu afskediget) om at sige det!

Hvorfor og hvordan kan en (ansvarlig??) politiker stå inde for det, og hvem bestemmer?

Er det at stå på mål for borgerne?

Lad mig også nævne at jeg forelagde Leif Olsens usandhed for SF Bornholm, der skrev tilbage at de selvfølgelig ikke stod inde for usandheder. Er det ikke samme hr. Olsen der er at finde på SF`s liste til kommende kommunevalg ?

Jeg har ved mails til samtlige KB medlemmer gjort opmærksom på ovenstående ”sager”, men meget få har reageret. End ikke takket for mail (autosvar?).

Hvad med medlemmerne i Natur og Miljø udvalget har de ikke pligt til at reagere på sagen ? Etv. Løfte sagen til KB, hvis de ikke er enige ?

Har politikerne ikke ansvar for behandlingen af sager ?

Kan de virkelig stå inde for ovenstående ?

Kan Thomas Thors (S) og Morten Riis (EL) virkelig som ansvarlig ledelse stå inde for forvaltningens behandling af borgerne ?

Jeg har bedt de to herrer om svar på om de står inde for behandlingen af sagen, men får intet svar. Jo, de står på mål for borgerne !

Er der nogen der ønsker dokumentation af ovenstående står jeg til rådighed.

Generelt vil jeg gerne påpege, at jeg finder det uforstående ,at der skal bruges en masse penge på vedligehold af eksisterende rådhuse.

Hvorfor er et løbende vedligehold ikke iværksat? (jo, jeg ved godt der er forskel på drift og anlæg, men det vil der jo også være fremad rettet !).

Selvfølgelig skal de ansatte have ordenlige forhold (uanset hvor i BRK de arbejder), men ansvaret for nedslidte kommunale bygninger ligger ene og alene hos Jer politikere.

Hvorfor gør man ikke de ting man sætter i værk færdige ? Havde man drevet en virksomhed på samme måde som BRK drives , så var den gået konkurs meget hurtigt.

Måske er tiden ved at være inde til en ”ny borgerliste”. En liste der lytter til borgerne, og hvor ALLE valgte medlemmer kan – og tør – tage ordet!