Debat: Stem bornholmsk ved regionsrådsvalget

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 14. NOV 2021 • 18:18
Af:
Niels Plum
Formand for Venstre Bornholm
Ø. Slamravej 4
Nexø
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
14. NOV 2021 • 18:18

Man bør stemme på Carsten Scheibye eller alternativt på Leila Lindén, alt efter om man er blå eller rød.

Så er der kun kort tid til, at vi – forhåbentligt alle, da jeg håber, at alle vil bruge deres ret til at stemme – skal til valg.

Vi skal vælge personer til den nye kommunalbestyrelse på Bornholm, og det kan blive nok så spændende, hvordan mandatfordelingen bliver, og hvem der kommer til at indtage borgmesterstolen. Vi kan jo se, at der lige frem kan spilles på resultatet (hvad jeg finder lidt uværdigt) i de landsdækkende spil.

Men for os på Bornholm er der også et andet meget vigtigt valg, som også sker den 16. november, nemlig valget af kandidater til Region Hovedstaden.

Venstre på Bornholm stiller med sit stærkeste kort på denne post, idet du kan stemme på Carsten Scheibye, som har siddet i Region Hovedstaden i de seneste otte år og altid gjort et godt stykke arbejde for os på Bornholm. Det er ofte sket i et godt og konstruktivt samarbejde med Leila Lindén (som også genopstiller) fra Socialdemokratiet.

Det, vi bornholmere skal være opmærksomme på, er, at et valg til Region Hovedstaden ikke kan samlignes med et valg til folketinget, (hvor Bornholm altid er sikret to2 pladser), fordi vi på Bornholm ikke er sikret hverken en eller to pladser i Region Hovedstaden. Altså kan vi risikere, at der ikke bliver valgt en eneste kandidat fra Bornholm til at forsætte det gode arbejde som Carsten og Leila har gjort. Så derfor er min anbefaling (sikkert ikke overraskende) at alle bør stemme på Carsten Scheibye eller alternativt på Leila Lindén. Alt efter om du er blå eller rød. For hvis stemmerne bliver fordelt mellem mange andre partier, er risikoen, at der ikke bliver en eneste repræsentant fra Bornholm.