Debat: Skriv under på Flygtningeløftet

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 11. NOV 2021 • 14:28
Af:
Tommi Hedeman Falk
kandidat for Socialdemokratiet
Nexø
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
11. NOV 2021 • 14:28

Vi kan ikke redde hele verden her på Bornholm, men vi kan være med til at give en lille del af verdens flygtninge et liv med værdi.


Jeg har som kandidat til kommunalvalget valgt at skrive under på Flygtningeløftet.

Det håber jeg, mange af mine medkandidater også vil gøre.

Vi er på Bornholm fantastisk dygtige til at integrere og inkludere vores nye medborgere, der på grund af krig, forfølgelse og ødelæggelse har måttet forlade deres hjem og søge tilflugt andre steder i verden. Det er jeg stolt af.

Som samfund er vi blevet beriget med nye syn på verden, nye sammenhold og med nye medborgere, der ønsker at være en aktiv del af vores forenings- og arbejdsliv. Det er jeg taknemmelig for.

Og netop det er et af hovedpunkterne i Flygtningeløftet: at hjælpe de nye medborgere med at stable et liv på benene, hvor de hurtigt bliver en del af lokalsamfundet på lige fod med os, der er født og opvokset her.

Lad os fortsætte med at vise, at vi på Bornholm er dygtige til at tage imod og hjælpe videre, og at vi gerne vil det.

En anden del af Flygtningeløftet er, at vi ikke skal parkere flygtninge, der mister deres opholdstilladelse, i hjemrejsecentre i årevis.

Her tænkes især på de syriske flygtninge, der for tiden mister opholdstilladelsen, men som enhver politiker på Borgen ved, ikke kan hjemsendes, da de risikerer forfølgelse, tortur, voldtægt og død, hvis vi sender dem tilbage til Assads styre.

Disse mennesker har mistet alle deres rettigheder og skal nu bo under halvkummerlige forhold på statens regning, fordi det kan give lidt flere stemmer at være den hårdeste hardliner i dansk politik.

Lad da i det mindste disse velintegrerede dygtige mennesker fortsætte med at tjene deres egne penge, så de kan bo i deres egen lejebolig og være en aktiv del af samfundet. Vi forhandler jo ikke med Assad, så alternativet er, at vi lader dem sygne hen i statsfinansierede lejre, indtil Assad engang bliver væltet på den ene eller anden måde. Det er hverken menneskeligt eller lovligt i forhold til de underskrevne konventioner.

Vores flygtningepolitik bør tage udgangspunkt i fagfolkenes og eksperternes vurderinger og anbefalinger, i stedet for at forfalde til symbolpolitik, der i yderste konsekvens sætter menneskers liv i fare. Vurderingerne peger i én retning: Syrien er ikke sikkert at vende tilbage til, hvis man først har forladt regimet.

Hvorom alt er, så håber jeg, at mange af mine medkandidater skriver under på Flygtningeløftet og støtter op om det dygtige arbejde, vi allerede gør her på Bornholm.

Og lad mig slutte af med at sige: Nej, vi kan ikke redde hele verden her på Bornholm. Og det er der heller ingen, der beder os om.

Men vi kan være med til at give en lille del af verdens flygtninge et liv med værdi.