Debat: Paradokset med naturnationalparken

Debat: Paradokset med naturnationalparken
Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 6. OKT 2021 • 07:30
Af:
Ralf Marcoux Skovgaard
Melstedvej 5
Gudhjem
kandidat for Det konservative Folkeparti KV21
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
6. OKT 2021 • 07:30

Bæredygtig skovdrift er en win-win for Bornholm.


Den seneste måneds tid har vi hørt en del klager over etableringen af naturnationalpark i Almindingen, primært fra den almindelige offentlighed, som bruger skoven rekreativt. Men etableringen rammer også de bornholmske savværker, hvilket vi har hørt lidt om.

For en lægmand som mig, så kan jeg ikke lade være med at undre mig lidt over, hvorfor i alverden at en naturnationalpark skal være så restriktiv – det har nogle bagsider, som de færreste tænker over. Vores egen bornholmske miljøminister, Lea Wermelin, har lige åbnet for Bæredygtighedsfestivalen her på Bornholm, men hun afviser bæredygtighed i naturnationalparkerne – det er ikke godt for Bornholm.

CO2-fodaftrykket

Omlægningen af Almindingen afskærer de bornholmske savværker fra træ fra området. Det indebærer, at de så må skaffe træ fra udlandet – fra de baltiske lande, det sydlige Tyskland, Finland og måske endda fjernere destinationer. Transporten af det træ, de må skaffe sig fra udlandet både fordyrer deres produktion og sætter et betydeligt CO2-aftryk. Kan det virkelig være rimeligt?

Et besøg på Østerlars Savværk med Pernille Weiss i sidste uge fik mig til undre mig over, om den vilde skov er løsningen på biodiversiteten. Ville bæredygtig skovdrift ikke kunne løse problemet med biodiversiteten?

På europæisk niveau har Ministerial Conference on the Protection of Forests in Europe (MCPFE) opstillet seks kriterier for bæredygtig skovdrift:

• Bevare og forøge skovens ressourcer

• Bevare og forøge skovenes sundhed og vitalitet

• Bevare og forbedre skovenes produktion

• Bevare og forbedre skovenes biodiversitet

• Bevare og forbedre skovenes beskyttelsesfunktion

• Bevare skovenes andre socio-økonomiske funktioner

Også forbrugere og producenter har medvirket til at skubbe skovdriften i en mere bæredygtig retning gennem certificeringsordninger som PEFC og FSC, som dokumenterer bæredygtig skovdrift.

Når nu bæredygtig skovdrift har alle de, for naturen, så mange fordele, hvorfor skal vores væsentligste skov på Bornholm så omdannes til naturnationalpark – som jeg umiddelbart ser det – til skade for stort alle parter?