Og ja, det er kommunen, der skal sørge for, at dette kan ske og ikke private aktører. Først skal behovet undersøges. Det kan ikke tage lang tid. De kan blot henvende sig til mig eller Byforeningens frivillige på området. Så skal byggegrundene findes, og en ny type mindre huse eller lejligheder bygges, som er tilpasset enlige eller par. Seniorbofællesskaber mangler vi også overalt på øen. Vi har efter sigende nogle på vej her i Allinge oppe på Birkebakken på den gamle Andelsvaskeri Grund.
Netop medens jeg skriver disse ord, får jeg en opringning fra ejeren af grunden. Der er nye planer, får jeg nu at vide. Nærmere herom ved en senere lejlighed. For også her ville det være rart med noget information, fra enten ejer, bygherre eller BRK. En håndfuld enker eller enkemænd, som jeg har kendskab til, har allerede solgt deres skønne murstensvillaer og er flyttet ned i byen, ja endda helt ned i det eftertragtede Havnegade. I lejligheder eller i et rækkehus. Andre er flyttet til Tejn eller Sandvig.
Allinge 'skriger' på nye to- og treværelses lejligheder, der er til at betale med en almindelig folkepension. Vi har adskillige misligholdte og alt for dyre udlejningsejendomme, der efter sigende ofte får besøg af huslejenævnet, grundet ublu huslejestigninger. Det samme gælder med garanti i alle de øvrige bornholmske byer. Der eksisterer efter sigende en intern liste og telefonkæde blandt unge bornholmere, der gerne vil flytte tilbage til fødeøen. Vi håber på tilflyttere, men gør ikke meget for at finde huse til dem? Tag f.eks. forbilledet Slottet inde i Rønne. Det var jo en appelsin i turbanen for den driftige Michael Møller og hans investor at få fingre i så stor en ejendom, der allerede nu har givet overskud. Desværre tillades flere og flere opkøb af huse, der straks omdannes til fritidshuse.
En jurist i BRK bekræftede overfor mig i telefonen for nylig, at der stadig er over fyrre 'ulovlige' huse bare her i Allinge. Det har der været i alle de år, han har haft jobbet. Det er virkelig for dårligt. Er der ikke bare én ærlig politiker, der gider tage dette problem seriøst, og så her i valgåret love at få ryddet op i dette miskmask af halv ulovlige og umoralske huskøb af stråmænd, der kun vil os som sommerferieby? Hvorfor skal de have lov til at opkøbe vores huse med henblik på Folkemøde- og ferieudlejning? Hvorfor kan de ikke nøjes med sommerhusene i Sandvig, Sandkaas og Tejn? Hvem ønsker at bo i spøgelsesbyer med tomme mørke vinduer, som det ses i Gudhjem, Sandvig og flere andre, mindre sommerbyer? Hvem kan stoppe det, når kommunens jurist åbenbart ikke kan? Det er alt, alt for nemt, at lade husene være under flere års renovering, for derefter blot at leje et enkelt værelse ud, for så at blive fredet for yderligere kommunal indblanding?