Debat: Husk venligst, at I er til for os

Debat: Husk venligst, at I er til for os
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 9. SEP 2021 • 13:21
Af:
Danny Christensen
Nørregade 42
Allinge
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
9. SEP 2021 • 13:21

Under overskriften 'Borgerforeninger har fået nok af tavs kommune', tegner der sig et billede af en utrolig slendrian og ringeagtelse overfor de frivilliges store engagementer rundt omkring på hele øen.

Ansvarsforflygtigelse i allerhøjeste potens. At man ikke kan få kontakt med sin nærmeste lokalpolitiker eller den ansvarlige i kommunen er rystende. Nu ved jeg godt, at i et valgår, strammes skruen måske lidt ekstra, og der lægges generelt nok mere pres på de kommunale ønsker. Men hellere det, end den arrogante syltning af diverse små og store sager. Mere åbenhed og handling, tak. Husk venligst, at I er til for os.

I et så lille samfund som vores, plejer jeg ellers at prale af det store engagement, der trods de aktuelle skræmmende historier, trods alt plejer at være. Der er normalt ikke langt fra ide til handling her på øen.

Den aktuelle sag fra Tejn, hvor de frivillige nu i hele coronatiden ikke har kunne få kontakt med de ansvarlige, er ganske uhørt.

De samvirkende Borgerforeningers talsmand fortæller, at ildhuen hos de mange frivillige forsvinder.

Utrolig mange skønne kræfter forsvinder simpelthen, og det har et lille øsamfund som vores slet ikke råd til.

Gør nu vores kommandoveje nemmere. Gør systemet mere enkelt. Det burde da være en selvfølge.

Et lille, men rammende eksempel på bureaukrati er følgende anekdote: Hvert eneste forår i april eller maj måned har jeg i mine snart 11 år som borger i Allinge, gjort det til en vane, at ringe til Vej & Park, for at gøre opmærksom på, at alle byens bænke, især dem på Næs strand, trænger til en kærlig hånd. De skal slibes og males og rådne planker udskiftes. Kunne man mon forestille sig, at det blev skrevet ind i kørselsafdelingens kalender, så jeg, som almindelig borger, ikke behøvede at gøre opmærksom på problemet hvert eneste år? Ligesom at der efter vores frivillige strandrensning, selvfølgelig automatisk skal køres mere sand ned både på stranden og i vandet, til glæde for de utrolig mange børn og voksne. Nu er sommeren så igen gået.

Der har været tusinder af danske turister. De mange hundrede gæster på vores lille perle af en strand her i Allinge, har i fem måneder fået splinter i numse og på lår. Men så skete det alligevel forleden: En centerleder for området, skrev til mig, at de havde haft meget travlt her i sommer, men nu her i september ville bænkene blive efterset og ordnet. Tak for det. Det meddeler vi så vores familie og venner, der for længst er rejst hjem.

Et andet skrækeksempel på sløset sagsbehandling er det borgerforslag, som en håndfuld borgere indsendte for cirka halvandet år siden om at gøre Havnegade i Allinge til bil- og bus-fri zone – enten i højsæsonens sommermåneder eller i det mindste i weekenderne, fra fredag middag til søndag midnat? Der er endnu ikke kommet et eneste svar. Det ville ellers løse en del problemer. Restaurationerne i Havnegade, breder sig nemlig alligevel ud over hele fortovet, så de mange ældre med rollatorer og de unge mødre med barne- og klapvogne må trække ud på brostenene i et væk for at tilfredsstille de sultne og tørstige turister, der simpelthen tror, at byens hovedgade allerede er blevet til en gågade. Der er efter det oplyste blevet indsendt en serie fotodokumentation til både den ansvarlige hos BRK samt til politiet og avisen. Intet er sket. For der skal indgives en konkret anmeldelse, lyder det enstemmigt, og det er der ingen lokale, der ønsker. Politiet reagerer højst med en mundtlig henstilling, hvis de kommer forbi, og der følges ikke op på klagerne. Kan alle da ikke se, at netop derfor er forslaget om en sommer-gågade, en win-win-situation? Cafeerne, restauranterne, tøjbutikkerne og pizzariaet kan så lovformeligt brede sig langt ud over de gældende regler.

Vi lokale og turisterne kan gå i fred for påkørsler ude på den brostensbelagte vejbane. På det smalle fortov ovre ved rækværket kunne man så opstille nogle små salgsborde, som en forlængelse af onsdagsmarkedet. Damen med de brændte mandler og Mam Mam Pandekager, samt Det Griser og diverse Gademusikanter ville få kronede dage. Sikke et liv, der ville blive i Allinge midtby.

Så venligst kære ansvarlige politimyndighed og områdechef, lad os afprøve borgerforslaget i 2022.

Det kan da kun blive en gevinst, både i højsæsonen, men sandelig også i Folkemøde- og Kulturugen.