Debat: Det kan ikke være rigtigt, at...

Debat: Det kan ikke være rigtigt, at...
Det kan ikke være rigtigt, at taksten for udeservering i industriarealerne på Tejn Havn skal være på samme niveau som havnearealerne i Svaneke, Gudhjem og Allinge, mener Ralf Marcoux Skovgaard. Arkivfoto
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 14. OKT 2021 • 09:19
Af:
Ralf Marcoux Skovgaard
Melstedvej 5
Gudhjem
næstformand
kandidat KV21 for Det konservative Folkeparti
Bornholm
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
14. OKT 2021 • 09:19

• det skal tage mere end to år at lave en byggesagsbehandling og holde erhvervslivet hen, så projekter opgives – seneste sag er et whiskybryggeri på Tejn Havn – det bliver i stedet opført på havnen i Køge. Bare et projekt til 20 millioner kroner.

• taksten for udeservering i industriarealerne på Tejn Havn skal være på samme niveau som havnearealerne i Svaneke, Gudhjem og Allinge – det giver ingen mening.

• sælger en ejendom på Tejn Havn uden at sælge bare et minimum areal rundt om bygningen med – i princippet kan regionskommunen totalt indhylle pågældende virksomhed bag opmagasinering af grej uden virksomheden kan gøre noget ved det.

Dette er konsekvensen af en erhvervsfjendtlig politik på den ene side og slendrian/sløseri på den anden side. Vi må og skal have gjort noget ved vores erhvervspolitik – det kan ikke gå for hurtigt.

I Konservative siger vi at

• kommunen skal ikke have tomme bygninger stående

• kommunen skal ikke købe bygninger uden at have en plan for anvendelsen

• byggesagsbehandlingstid på 14 dage

At få solgt nogle af de tomme bygninger rundt omkring til erhvervslivet og iværksættere skaber drift og dynamik og giver også en masse af indkomst, som kommer hele Bornholm til gavn, og ikke mindst bliver der skabt flere helårsarbejdspladser. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det ikke sker.

Jeg vil gerne opfordre alle iværksættere og andre erhvervsaktive om at kontakte mig, hvis I har været ude for urimelig langsom eller uforståelig sagsbehandling i Bornholms Regionskommune.