Den cirkulære værdikæde består grundlæggende af en række led, der fører frem til husholdningernes forbrug af de af virksomhederne producerede varer og en række led, der fører frem til virksomhedernes genbrug af de af husholdningerne sorterede ressourcer. Som led i ”Klimaplan for grøn affaldssektor og cirkulær økonomi” (juni 2020), der definerer retningslinjerne for genanvendelse i de danske kommuner, har regeringen iværksat en række indsatser, der sammen med kravene om sortering skal effektivisere førnævnte værdikæder og dermed på sigt skal medvirke til en lavere renovationsafgift for borgerne.
Man udvider virksomhedernes produktansvar, så de skal tage ansvar og betale for håndteringen af flere affaldstyper – tidligere hvidevarer og elektronik, nu også emballager der både omfatter pap, glas, metal, plastik og kartoner. Og man arbejder i offentlig-privat samarbejde på at udvikle markedet for genanvendelse af de indsamlede ressourcer, så de nuværende afsætningsforhold og priser forbedres. Begge indsatser forventes at medføre innovation og cirkulær økonomi i værdikæden, ikke mindst fordi denne markedsorienterede miljøindsats vil aktivere virksomhedernes incitamenter til at konkurrere.
I regi af Bornholms Ressourcelaboratorium har vi siden 2015 arbejdet med en række udviklingsprojekter, der adresserer indsatser, der typisk medfører et samvirke mellem værdikædens teknologiske gennemførlighed, menneskelige præferencer og økonomiske levedygtighed. Forudsætningen for at disse udviklingsprojekter kan få direkte betydning for den pris, vi kommer til at betale i forbindelse med omstillingen af vores affaldssystem, er betinget af, hvordan man fra Bornholms Regionskommune (Bofa) indarbejder muligheden indenfor rammerne af de kontrakter, man udbyder, herunder Bofas udbud af indsamling og behandling af de 10 sorterede affaldsfraktioner fra de bornholmske husholdninger og virksomheder.
Betingelserne for udarbejdelse af såkaldt ”innovative udbud”, der sikrer mulighed for innovation af løsninger i hele kontraktperioden, har været under forberedelse i flere år og er udmøntet i et nyt udbudsdirektiv fra EU og en ny dansk udbudslov, der har sikret de juridiske rammebetingelser for de kommende udbud. Bofa har sammen med AAU deltaget i et EU-støttet projekt, hvor de deltagende affaldsselskaber har haft mulighed for at udvikle konkrete koncepter for innovative udbud, herunder at gennemføre forberedende markedsdialog med renovationsvirksomheder med interesse i de kommende udbud på Bornholm. Både Fugato, der havde kontrakten, og HCS, der fik kontrakten, deltog i markedsdialogen. Og Bofas udbud blev naturligvis udarbejdet som et innovativt udbud, så vi på Bornholm de kommende 10 år kan samarbejde kreativt om løbende at udvikle vores genanvendelsessystemer.
Jeg håber, denne kronik har belyst, at den aktuelle affaldsafgift afspejler en nødvendig omstilling, hvor vi som samfund handler ansvarligt i forhold til vores klima, miljø og natur i stedet for at sende prisen videre, men at vi gennem kooperativ og kreativ handlen kan sikre en bæredygtig omstilling, hvor vores affald på sigt bliver en ressource i vores samfundsøkonomi og vores sociale fællesskaber.
Det er efter min mening kombinationen af ansvarlig, kooperativ og kreativ handlen, som repræsenterer den eksistentielle kode til omstilling af forbrugs- og affaldssystemerne på Bornholm. Vi er nødt til at starte med en pris for den grønne omstilling, der logisk ligger betydelig højere end den pris, vi som borgere ender med at skulle betale, når systemerne bag den cirkulære økonomi er udviklet og implementeret.