Debat: Brug nu bornholmernes penge fornuftigt

Debat: Brug nu bornholmernes penge fornuftigt
Der er ingen grund til at flytte væk fra nuværende adresse på Landemærket, mener Nicolai Emil Johansen fra Odense. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 11. FEB 2021 • 14:57
Af:
Nicolai Emil Johansen
Rønnehorra
Østergade 41
Odense C
| ABONNENT
11. FEB 2021 • 14:57

LÆSERBREV

I avisen d. 30/1 2021 kan man læse, at borgmesteren ønsker rådhuset flyttet op på Snorrebakken. ”Hvad i alverden er der galt med at have adresse på Landemærket?” tænker jeg først. Især ovenpå al balladen med den ejendom var det da på tide at få den afhændet.

Det undrer mig sådan set, at Covid-epidemien endnu ikke har lært beslutningstagerne i kommunen, at personale som bruger størstedelen af deres arbejdstid ved skrivebordet lige så godt kan sidde hjemme og tjene fællesskabet, fremfor på kommunekontoret. Dette synes at være gået op for mange på den anden side af vandet, også i det store udland.

Tiden er løbet fra at have opvarmede kvadratmeter til alt administrativt personale. Endvidere er BRK en lille kommune og derfor kan man med fordel have al administration samlet på én adresse, med store dele af personalet siddende hjemme og udføre deres opgaver.

Således ingen grund til at flytte væk fra nuværende adresse på Landemærket, men derimod er det på høje tid at komme af med alle de adresser, man er endt op med rundt omkring på øen. Dette er for eksempel kommunekontoret i Tejn: Tøm det, og sælg det!

Alle de lukkede skoler som kommunen fortsat bruger penge på at vedligeholde: Tøm dem, og sælg dem. Hvis nogen vil byde 1 krone så lad dem få murstenene – så sparer fællesskabet de løbende udgifter, som kommer med ejerskab.

Dette gælder også bygninger i Rønne! Østre skole, Dams Gård etc. Bygninger som unægteligt har potentiale, men det må private aktører forholde sig til! Nu må kommunen bare se at afhænde dem til højestbydende, gerne hurtigst muligt!

Bornholms Regionskommune skal i stedet for at agere ejendomsmatadorer fokusere på kerneopgaven, som efter min overbevisning er at servicere borgerne på bedste, høfligste og billigste måde.