Debat: Børneområdet sejler i Østersøen

Debat: Børneområdet sejler i Østersøen
Med hjælp fra Tilflytterservice skal vi tiltrække den målgruppe, vi har behov for på Bornholm, nemlig familierne. De vil have ordentlige vilkår og tilbud til deres børn, understreger Iben Busch i dette synspunkt. Arkivfoto
SYNSPUNKT | DEBAT | BORNHOLM | Onsdag 27. oktober 2021 • 09:37
Af:
Iben Busch
kandidat til kommunalvalget for Det Konservative Folkeparti
bornholmer
35 år
mor til tre
SYNSPUNKT | DEBAT | BORNHOLM | Onsdag 27. oktober 2021 • 09:37

Der skal investeres i de tidlige indsatser på børneområdet, så vi kan få et afkast, der kan øge rådighedsbeløbet på driften over tid, og så skal vi højne det almene børneområde.

Det er tilsyneladende ikke politisk vilje, der mangler, når prioritering af vores børn og unge kommer på tale på vælgermøder, i læserbreve og ved paneldebatter. I hvert fald ikke nu, hvor kommunalvalget står for døren. Som ny kandidat kan det undre mig, at vores børn og unge kan være så udfordrede og i så omfattende mistrivsel, hvis de virkelig betyder så meget, som vi går og siger?

Mor, jeg har et dårligt liv

Som mor til en dreng med autisme har jeg på egen krop mærket konsekvenserne af den manglende prioritering af børneområdet. Jeg har ventet på hjælp, jeg har råbt på hjælp, jeg har mødt lukkede døre, jeg har mistet venner, jeg har været isoleret, jeg har været ødelagt, jeg har mistet mit arbejde. Heldigvis har jeg ikke mistet mit barn, selvom han i perioder siger, han har et dårligt liv, og at han ikke vil leve mere. Han er otte år gammel. Jeg har grædt som pisket, og gør det stadig. Hvordan kan vi være det bekendt overfor vores børn?

Heldigvis har jeg ikke mistet viljen. Mine oplevelser med den manglende hjælp har jeg igennem årene delt på Facebook, for jeg ved, at andre kæmper, som jeg selv har kæmpet. Og kan jeg på nogen måde hjælpe andre videre i et system, hvor man i høj grad er overladt til sig selv, så er det godt givet ud. Det startede længe før jeg blev politisk aktiv, men jeg føler mig mere sårbar nu end nogensinde før, når jeg deler min historie som kandidat. Men vores børn har brug for en stemme.

Hvordan vender vi udviklingen?

Befolkningsprognoserne afslører, at der bliver flere ældre og børn, og færre til at betale regningen. Der vil komme mange gode valgløfter på børne- og ungeområdet i de kommende uger, men spørg ind til, hvordan de mange tiltag skal finansieres. Er planen at gøre, som vi altid har gjort, får vi mere af det, vi allerede har. Er børnene tjent med det?

Jeg mener, at vi skal turde tænke i nye baner – og tænke langsigtet. Vi skal investere i den tidligere indsats, så vi undgår de dyre regninger, der følger, når børn og unge senere hen skal samles op af systemet. 20 millioner kroner er budgettet på børneområdet overskredet med i år, fordi der har været et højt antal anbringelser uden for Bornholm. Det er dyre lærepenge, når man forsøger at spare nødvendige indsatser væk.

Det samme gør sig gældende, når skatteindtægter går tabt, fordi mor eller far må forlade arbejdsmarkedet for at være hjemme med et barn i skolevægring, som en direkte konsekvens af manglende tilbud. Vi kan ikke spare os ud af problemerne – regningen kommer tifold tilbage, som vi ser det nu.

Lyt til medarbejderne i regionskommunen

Når it-systemerne ikke taler sammen, når sagsbehandlingen med al tilhørende dokumentationen starter forfra, fordi barnets sag flytter afdeling fra ung til voksen, ja, så har vi ikke givet medarbejderne de bedste betingelser for at yde en ordentlig service over for borgerne. Jeg har mødt mange ildsjæle i kommunen, og jeg har en grundlæggende tillid til, at medarbejderne i regionskommunen vil vores børn det bedste. Det er dem, der ved, hvad der fungerer og ikke fungerer – dem skal vi lytte til! Deres viden og kompetencer skal inddrages, det kræver åbenhed og tillid. Spærretiden, som Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten står bag, har den modsatte effekt. Det er en forældet ledelsesstil, som ikke har hjemme i en moderne kommune, hvor vi vil have fremgang og udvikling.

Giv os mest mulig velfærd for pengene

Skal vi have mest mulig velfærd for pengene, skal vi investere klogt. Vi har akut behov for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til Bornholm for at opretholde skatteindtægter, og vi skal have løst boligmanglen nu, så det ikke bliver en endnu større flaskehals for tilflytningen. Der skal investeres i de tidlige indsatser på børneområdet, så vi kan få et afkast, der kan øge rådighedsbeløbet på driften over tid, og så skal vi højne det almene børneområde, så vi med hjælp fra Tilflytterservice kan tiltrække den målgruppe, vi har behov for på Bornholm, nemlig familierne. De vil have ordentlige vilkår og tilbud til deres børn.

Lad os også inddrage og lytte til både borgere og medarbejdere i Bornholms Regionskommune. De ved, hvad der rører sig. Lad os undersøge, hvilke fordele Bornholm eventuelt kan drage nytte af som frikommune. Glem planerne om et nyt rådhus – der er andre langt mere presserende tiltag, der bør prioriteres nu. Og vi skal heller ikke bruge skatteydernes penge på at flytte rundt på et bibliotek, som allerede fungerer. Brug nu pengene klogt. Tænk nyt og tænk langsigtet, så skal afkastet nok komme.

FÅ ABONNEMENT