Tidendes læserprofil er slet ikke en uddøende race. Vores læsere er ikke begrænset til erfarne pensionister men består både af midaldrende og til dels også lidt yngre læsere. Vi har på en uge i gennemsnit 26.000 læsere af papiravisen, 44.000 læsere af netavisen og e-avisen. 8.000 af papirlæserne læser også avisen digitalt, så sammenlagt har vi 62.000 læsere. Kigger vi på alderen blandt disse, så er 36 procent af læserne under 60 år. Kigger vi kun på papiravislæserne, så er det hele 46 procent, der er under 60 år. Den profil er bestemt ikke uddøende.
De 62.000 læsere er i særdeleshed interessante for annoncører. Vi rammer stort set hele Bornholm, og derfor er Tidende et stærkt medie til at nå ud med sin virksomheds budskaber. I år har vi indtil nu oplevet en stigning i annoncører i Tidende på 22 procent. Det skyldes mange tiltag, men vidner om at annoncørerne bestemt når deres bornholmske målgruppe.
Du skriver, at Tidende ikke er spændende og interessant nok for nye læsere. Vi får hele tiden nye læsere. På en normal måned er der over 100 nye abonnenter, der køber abonnement. Udfordringen er i stor grad, at lige så mange stopper abonnementet, fordi de skal spare, flytter eller af andre årsager.
Tidende har siden krisen i Ukraine oplevet et stop og en lille tilbagegang i antallet af abonnenter. I september 2021 havde vi 5.820, i dag har vi 5.906. Men vi var i vinter helt oppe på 6.200 abonnenter. I en tid, hvor el- og smørpriserne stjæler husholdningsbudgettet, så er det billigt sluppet, at Bornholms dagblad indtil nu har oplevet så lille et fald.
De abonnenter, jeg taler med, holder især fast trods krisen, fordi de synes, det er vigtigt og givende, at vi har fælles historier og viden om vores Bornholm. Opgiver vi det lokale medie, mister vi det sammenhold. Vi skal være sammen om Bornholm for at skabe en god ø. Det gør vi bedst ved at dele viden, holdninger og historier – hver eneste dag.