Bornholms Tidendes gratis aviser

SYNSPUNKT | ABONNENT | 15. NOV 2022 • 15:30
Af:
L.M. Tjellesen
Østermarie
SYNSPUNKT | ABONNENT
15. NOV 2022 • 15:30

Det er ikke fornuftigt at spare gratis aviser på færger og i lufthavnen væk.

 

Tiden er til at spare, og så stopper Bornholms Tidende med at give gratis aviser på færgerne og i lufthavnen. Men at spare på sin egen pr er sjældent en god eller holdbar idé.

Bornholms Tidende største problem er, at læserprofilen er en uddøende race. Oplaget falder og falder. Ingen unge, ingen aktive midaldrende køber eller læser Bornholms Tidende. Tiden er løbet fra det, simpelhen. Uden at få nye og aktive læsere er det helt umuligt. Det er hr. og fru Kofoed på 67 og 76 år, der har vænnet sig til avisen, når kaffen er klar på kanden. En målgruppe, der ikke er særlig interessant for annoncører. De er gamle og lever i fortidens ekko, de forbruger kun lidt og sjældent noget nyt, spændende og anderledes.

Bornholms Tidende er en avis, der fortrinsvis lever af abonnementer, som er ældre mennesker, der læser Bornholms Tidende sådan nærmest på refleks. Det duer ikke og er ikke holdbart. Timeglasset løber ud. Avisen er ikke spændende og interessant nok for nye læsere. Derfor er det ikke fornuftigt at spare gratis aviser på færger og i lufthavnen væk. Netop her er der en chance for, at hente nye læsere. Kender man ikke avisen, ved intet om den, er det ekstra vigtigt at gøre sig mere synlig og nærværende. Uden pr vil det aldrig gå.

Det er yderst sjældent, at jeg læser/ser Bornholms Tidende, for den siger mig ikke meget. Kedelig og uinspirerende forside, som ikke ligefrem sælger aviser, tværtimod. Og alt for meget om Rønne, havnen og alt for lidt om øen i al almindelighed. Kæmpe store fotos og kun få linjer tekst er også et svaghedstegn af de helt store. En avis skal være en avis med spændende og interessant læsestof og ikke et billedblad. Spar på alt andet end jeres egen pr, ellers løber timeglasset snart ud.

 

Svar

Kære L.M. Tjellesen

Tak for din kritik og dine input til at sikre Tidende. Vi har brug for al den hjælp, vi kan få, for at sikre Bornholm sit dagblad. Heldigvis står det dog ikke så galt til, som du har fået indtryk af efter din læsning af avisen.

Tidendes læserprofil er slet ikke en uddøende race. Vores læsere er ikke begrænset til erfarne pensionister men består både af midaldrende og til dels også lidt yngre læsere. Vi har på en uge i gennemsnit 26.000 læsere af papiravisen, 44.000 læsere af netavisen og e-avisen. 8.000 af papirlæserne læser også avisen digitalt, så sammenlagt har vi 62.000 læsere. Kigger vi på alderen blandt disse, så er 36 procent af læserne under 60 år. Kigger vi kun på papiravislæserne, så er det hele 46 procent, der er under 60 år. Den profil er bestemt ikke uddøende.

De 62.000 læsere er i særdeleshed interessante for annoncører. Vi rammer stort set hele Bornholm, og derfor er Tidende et stærkt medie til at nå ud med sin virksomheds budskaber. I år har vi indtil nu oplevet en stigning i annoncører i Tidende på 22 procent. Det skyldes mange tiltag, men vidner om at annoncørerne bestemt når deres bornholmske målgruppe.

Du skriver, at Tidende ikke er spændende og interessant nok for nye læsere. Vi får hele tiden nye læsere. På en normal måned er der over 100 nye abonnenter, der køber abonnement. Udfordringen er i stor grad, at lige så mange stopper abonnementet, fordi de skal spare, flytter eller af andre årsager.

Tidende har siden krisen i Ukraine oplevet et stop og en lille tilbagegang i antallet af abonnenter. I september 2021 havde vi 5.820, i dag har vi 5.906. Men vi var i vinter helt oppe på 6.200 abonnenter. I en tid, hvor el- og smørpriserne stjæler husholdningsbudgettet, så er det billigt sluppet, at Bornholms dagblad indtil nu har oplevet så lille et fald.

De abonnenter, jeg taler med, holder især fast trods krisen, fordi de synes, det er vigtigt og givende, at vi har fælles historier og viden om vores Bornholm. Opgiver vi det lokale medie, mister vi det sammenhold. Vi skal være sammen om Bornholm for at skabe en god ø. Det gør vi bedst ved at dele viden, holdninger og historier – hver eneste dag.

Dit input med færre store billeder har vi taget til os. I 2021 havde vi tre fuldtidsfotografer ansat og et mål om at være meget visuelle. Med den trængte økonomi har vi netop valgt at prioritere historierne frem for billeder. Derfor tager vores journalister nu langt de fleste billeder selv, og de sættes ikke lige så stort op i papiravisen, da der skal være plads til de gode historier. Du har også helt ret i, at vi kan blive stærkere på det nære lokalstof. Det er vigtigt for en lokalavis, og der kan vi også bliver bedre, og det vil vi gerne både med mere fokus på redaktionen og med flere input for Bornholm.

Du har også helt ret i, at vi skal være flere abonnenter for at sikre avisen. Det kræver markedsføring. Det vil vi fortsat gøre, men ikke som gratis avis på færge og i lufthavn.

Vores Tidende er for værdifuld til at give væk gratis, når resten af Bornholm betaler for at være sammen om Bornholm.