Risikoen er selvsagt større for vores finske og baltiske naboer. Jeg har nyligt fået en hilsen fra venner i Riga - og tro mig, de er ikke tryggere, end vi er, og de husker nok bedre, end vi gør.
Markeringer?
Jeg kontaktede nyligt DR, som meldte, at der - indtil videre - intet var programsat omkring 80-året for 7.-8. maj og Bornholm.
Jeg håber inderligt, at DR Bornholm og TV 2/Bornholm kan og vil påvirke en ændring af programplanerne. Mit håb og opfordring - i samråd med ildsjæle fra Nexø Museum er her:
- 5. april 1946 som bornholmsk flagdag (granfætter Ole med rødder i Hjortestræde nær Nexø havn flager allerede 5. april med det Rød-Grønne flag. Jeg gør det samme.)
- Arrangementer i 2025 - 80 år efter - er det en søndag. Her kan alle øens kirker markere dette under formiddagens gudstjenester om ønsket.
- Et fællesarrangement - gerne i Åkirkeby-hallen - hvor alle med interesse for emnet - gerne kor, Musikskole, Øens Museer, Hjemmeværn, kommunalbestyrelse, og eventuelt tyske og russiske repræsentanter på øen med flere inviteres til et minde- og fredsarrangement.
Kontakt
Dette skal selvsagt arrangeres og planlægges. Interesserede kan kontakte undertegnede på mail: henrik.holmkk@gmail.com.
Et arrangement, som Jytte Kure nyligt har gjort mig opmærksom på, er en ny bogudgivelse: “Man brænder da ikke en by.”