Det at lære er faktisk en kompliceret proces. Det kræver et stabilt og trygt fællesskab. At lære kræver gode relationer til lærere og pædagoger og at man trives sammen med sine klassekammerater. Det ved alle lærere. Det ved alle pædagoger. Og det ved også de fleste forældre. En god skole med trivsel og god læring kræver også et godt forældresamarbejde, et godt teamsamarbejde blandt lærere og pædagoger, en god ledelse osv.; men det vil jeg springe over her og koncentrere mig om børnene.
Det kræver rigtig meget energi og god pædagogisk faglighed at opbygge et godt læringsmiljø og skabe god trivsel for en klasse børn. Som udgangspunkt er det dette værdifulde grundlag, der sker i en børnehaveklasse og som 1. klasses lærere og pædagoger bygger ovenpå og udvikler, så børnene bliver parate til at springe ud i nye ting, tør fejle, tør forsøge igen og igen, indtil det lykkes, være motiveret til at lære mere og tro på egne evner og muligheder.
I enhver klasse tager det tid og energi at vedligeholde gode læringsfællesskaber og god trivsel. Ved lærerskift eller når nye elever kommer til, bruger man ekstra energi på at genskabe læringsmiljøet, energi der på en eller anden måde tages fra den enkelte elevs værdifulde læringsproces; men man kan ikke springe arbejdet over, for trivsel og stabilitet er som sagt en forudsætning for læring. Jeg er klar over, at dette er en forenkling , hvor nuancer og undtagelser må udelades for at gøre det kortfattet.
Da Åvangsskolen blev en selvstændig skole i 2017-18 havde vi besøg af en psykolog, der forskede i elevers trivsel og læring. Vi ønskede inspiration til at skabe så god en skole som muligt, efter at alle klasser var blev blandet, slået sammen og mange elever også flyttet fra Østre til Åvang. En proces der trak tænder ud og havde store læringsmæssige konsekvenser for eleverne og trivselsmæssige konsekvenser for både elever og medarbejdere i flere år.
Psykologen undrede sig over, at vi i Rønneskolen havde en kultur, hvor vi ofte skiftede lærerteam efter 3. klasse for at sikre fagspecialiserede lærere i mellemtrinnet. ”Jamen, det ødelægger jo det værdifulde arbejde, der lige er gjort i indskolingen. Mange børns stabile grundlag hjemmefra er i forvejen under pres, enten på grund af skilsmisser, sociale problemer, psykisk sårbarhed eller lignende. Når I skifter lærerteam i 4. klasse, sker der det, at trivslen og læringskurven falder og konfliktniveauet stiger. ”Klog mand – for det havde han da helt ret i. Derfor ændrede vi den kultur og beholdt så mange voksne som muligt ved overgangen til mellemtrinnet, hvilket gav meget mere ro i 4. klasse.