Børn har brug for en forudsigelig skolegang
Susanne Dam
tidligere skoleleder på Åvangsskolen
tidligere leder i Rønneskolen
Sammenlægning vil få konsekvenser for børnenes trivsel og læring.
Kære kommunalpolitikere. Det er efter min mening hovedrystende, at der igen er tanker om at sammenlægge Åvang og Søndermark for at spare. For ganske få år siden lovede man at give folkeskolerne på Bornholm arbejdsro. Ro til at konsolidere sig og skabe en god, sund folkeskolekultur efter mange års uro og skolestrukturændringer. Dengang lyttede I til forældrene, der ønskede hele selvstændige skoler på egen matrikel. Nu må I sandelig lytte igen.
Hvordan kan man spare godt fire millioner på Rønnes skoler ved at slå skolerne sammen? Nogle af midlerne må være at spare det grundbeløb, der tildeles hver skole, hvilket i sig selv vil forringe skolerne i Rønne. Men endnu værre er det, at den eneste anden mulighed må være at tænke i klassesammenlægninger på tværs af de nuværende skoler. Og hvad vil det så sige?
Lad os forestille os, at der er en 4.A og 4.B på Åvang med hver 21 elever og en 4.A og 4.B på Søndermark med hver 21 elever - i alt 84 elever. Her kan man danne tre klasser på 28 elever og dermed spare en klasse væk. Dette kalder man for klasseoptimering. Meget nemt på papiret. Men for eleverne er det langt fra optimalt. Det er faktisk rigtig skidt for både elevernes trivsel og elevernes læring og kan komme til at koste rigtig dyrt på andre parametre. Det vender jeg tilbage til.
Få fuld adgang til Tidende.dk |
HVOR DRØMMER VI OS HEN? OM KULTUREN
Hvad skal fremtiden være, når det gælder Bornholm og kulturen. En rækker engagerede og vidende eksperter og læsere bidrager med deres bud. Send gerne dine tanker til debat@tidende.dk.

Kulturtanker fra en hjemflytter

Fremtidens kultur: Højskolen drømmer stort
