Blev sigtet for ikke at holde hund i snor: 'Er naturoplevelse ikke en ret?'

SYNSPUNKT | ABONNENT | 11. FEB 2024 • 19:00
Af:
Pernille Wøhler
Åkirkeby
SYNSPUNKT | ABONNENT
11. FEB 2024 • 19:00

Den smukke Ekkodalen, som tidligere var en dejlig og skøn oplevelse, er nu blevet en bekymring at færdes i.

Store dyr/kvæg, tyre og køer er nu blevet placeret gående frit imellem legende børn, barnevogne, voksne, unge som gamle , turister som lokale.

På begge sider af Almindingsvej/Ekkodalen går der kvæg i de to forskellige indhegninger med brunstige tyre i begge indhegninger, som blot reagerer naturligt på køerne. Kvæget er privateget, men går på Naturstyrelsen arealer (det vil jo sige statens arealer, som ejes af den danske befolkning, altså dig og mig).

Enhver landmand ved, at man selvfølgelig som fremmed ikke bevæger sig ind i mellem kvæg med løse tyre. Hverken tyre eller køer er ondskabsfulde, men blot dyr som agerer, som de nu er skabt til.

I sommers kunne en mandlig turists møde med en af disse løse tyre være blevet fatalt, han fik sig heldigvis kun en slem forskrækkelse og slap levende ud af indhegningen.

Men hvad med næste gang? Hvad om det er barnevognen eller de legende børn, som tyrene reagerer og agerer på?

Man kan ikke løbe fra en tyr, ej heller klare sig imod disse dyr, som vejer i mellem 500-1000 kg. Hvad er egentligt Naturstyrelsens opgave her?

Langs den ene indhegning løber en lille stille og rolig markvej, som støder op til bondemandens marker på den ene side. På den anden side skifter indhegningen til skov og således med stendiger i mellem skoven og markstien forsætter den hyggelige marksti i ca 1-2 km, før den fortsætter ind i begyndelsen af skoven.

Torsdag morgen går Chili, min hund og jeg en tur der langs bondemandens marker. Før stien forsætter ind i skoven, vender vi om og går tilbage igen. Der er ikke en sjæl at se, så langt øjet rækker på den lille marksti. Men lige pludselig kører der en lille sort privatlignende bil bag os. I bilen sidder en ansat for Naturstyrelsen, som meddeler, at vi ikke må færdes der uden snor. Argumentet for dette er, at vi kunne jo komme til at genere nogle andre mennesker. Markstien var gabende tom, så jeg informerede jo hende selvfølgelig om, at min tamme velopdragede hund selvfølgelig ikke kommer til at genere nogle andre og bliver på plads, hvis der lige pludselig skulle dukke nogle op på den gabende tomme marksti. Og at hun ej heller hverken gør eller får lov til at jage vildt, hvis disse skulle dukke op her også.

Denne skønne fredelige morgentur bliver nu fuldstændig ødelagt af trusler om tilkaldelse af politiet. Chili og jeg forlader så stien og med hunden i snor forsætter vi ind i kvægets indhegning, som viser at være tom, fordi kvæget er blevet hentet hjem. Vi og fortsætter op til Almindingsvej og opdager, at den ansatte følger efter os. Jeg vender mig om og spørger ind til dette, og hun informerer mig, at hun har ringet efter politiet og vil forsætte med at følge efter os, så hun kan informere de tilkaldte betjente om, hvor vi er. Vi bliver enige om at fortsætte side om side i stedet for, hun går bagved os. Og jeg spørger hende så, om hun mon ikke selv mener, at dette er besynderligt at bruge tid på at forfølge et fredeligt menneske på tur med sin hund i stedet for at drage omsorg og fokus på de stakkels bisonokser, som er spærret inde på et område, hvor de ikke kan brødføde sig selv og bliver nægtet adgang til mad og behandling ved sygdom. Hvorfor mon ingen fokus på dette? I stedet meddeler hun mig, at dette ikke er hendes ansvar på trods af, at hun er en del af den styrelse, som har ansvaret for dette. Besynderligt, for hvad er så denne ansats ansvar? Er det mon at køre rundt og ødelægge den danske befolknings ret til en dejlig oplevelse i naturen?

Hun mener, jeg har brudt loven ved at færdes på Naturstyrelsen områder, hvilket jo vil sige jo også er min ejendom som dansk statsborger. "Vi lever jo i et retssamfund, hvor loven jo skal overholdes, ellers er det jo ikke godt vel". Hmm, men hvad tænker du så om den danske statsminister Mette Frederiksen lovbrud, hvor det danske minkerhverv brutalt blev lagt ned uden lovhjemmel? Intet svar... Politiet ankommer to mand høj og beder om mit navn og cpr.nr. Og ønsker at sigte mig for at gå med løs hund, uden overhovedet på noget tidspunkt at spørge indtil min version. Det er i sig selv jo både besynderligt og mærkeligt ikke at forhøre sig først om sagen, før man truer den danske befolkning med både bøder og retssager. Jeg spørger så ind til, hvilke love det er jeg bliver sigtet for at bryde, men får besked på, at dette kan jeg så selv undersøge, for det ved så denne betjent så åbenbart ikke. Grotesk at ønske at sigte en borger uden at informere hvilke love, det skulle være, som er blevet brudt.

I det hele taget en meget mærkelig oplevelse. Brunstige tyre og ulve må gerne færdes løst uden snor i Danmark med stor fare for fatale konsekvenser for mennesker, mens tamme velopdragede hunde skal holdes i snor. Hvor er logikken mon i dette?

Svar fra Søren Friese, skovrider og Arealdatachef hos Naturstyrelsen Bornholm:

Det er Naturstyrelsens opgave at forvalte vores fælles natur efter de retningslinjer, som er besluttet af den til enhver tid siddende regering herunder de love, som folketinget har besluttet.

Det er forbudt ved lov at færdes med løs hund i skove og på udyrkede arealer (Naturbeskyttelsesloven §23 og §24). Årsagen til lovgivningen er hensyn til andre, der færdes i naturen, og til det vilde dyreliv, som risikerer at blive skræmt, skambidt eller dræbt af løse hunde.

Naturstyrelsens medarbejdere skal gribe ind, hvis vi konstaterer lovbrud. Det bakker jeg fuldt og helt op om, at mine medarbejdere gør, for det er vores pligt som embedsmænd.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at der er indhegnede hundeskove to steder i Almindingen, hvor man kan lufte sin hund uden snor.

Angående græssende dyr, så er dyrenes afgræsning et redskab for Naturstyrelsens forvaltning af naturen. Ekkodalen og Grønnevad er historisk blevet afgræsset gennem mange år. Det nye er, at vi for at øge artsrigdommen overgår til en mere ekstensiv afgræsning (færre dyr pr arealenhed) i meget større hegninger, samt holder dyrene på arealerne så stor del af året.

Det kræver andre racer end de malkekøer, som traditionelt har afgræsset arealerne om sommeren. På de nævnte områder er det kvæg af racen Galloway, som har særlige forudsætninger for at gå ude hele året, og som er særligt publikumsvenlige. Det sidste er vigtigt, fordi publikum færdes i de store indhegninger.

På trods af rigtig mange besøgende – især i Ekkodalen – hører vi meget sjældent, om folk som har følt sig truet eller været bange. Tværtimod er der mange, som nyder synet og tætheden til dyrene.

Jeg håber derfor, at du fortsat vil nyde at gå en tur i Ekkodalen – og tag endelig hunden med – blot den er i snor.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT