'Vi har en generation af børn og unge, der ikke har lært om mangfoldighed i køn, krop og seksualitet'

'Vi har en generation af børn og unge, der ikke har lært om mangfoldighed i køn, krop og seksualitet'
Nicolaj Laue Juhl er politisk talsperson hos LGBT+ Ungdom. Foto: Laura Kayleigh Arnau Martinez
KØNSIDENTITET | BORNHOLM | Fredag 25. juni 2021 • 08:59
Julia Aka Wille
Journalist
KØNSIDENTITET | BORNHOLM | Fredag 25. juni 2021 • 08:59

 


LGBTQ+ på Bornholm

I denne artikelserie sætter Bornholms Tidende fokus på LGBTQ+ på Bornholm i forbindelse med det internationale fænomen "pride-måned", der holdes hele juni. Pride-måned er dedikeret til at løfte LBGTQ+-stemmer og at fejre og støtte LGBTQ+-kulturen.

 

I hver skoleklasse i Danmark sidder der i gennemsnit en til to LGBTQ+-elever. De mistrives markant mere end deres skolekammerater, føler sig oftere ensomme og bliver udsat for mere mobning og diskrimination i skolen. Det fremgår af en rapport om LGBTQ+-elevers trivsel og vilkår i grundskolen udarbejdet af LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark.

Rapporten "Stop diskrimination i skolen", der er udgivet i februar 2021, er den første rapport i Danmark, der sætter fokus på LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen. Rapporten, der bygger på 910 besvarelser fra hele landet, fremhæver, at mere end ni ud af ti LGBTQ+-elever oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen, at eleverne føler sig seks gange mere ensomme end deres øvrige klassekammerater, og at 64 procent af LGBTQ+-eleverne har eller har haft selvmordstanker.

Manglede tal

LGBT+ Danmark og LGBT+ Ungdom kritiserede i 2019 ligestillingsministeriet for ikke at have lavet en lignende undersøgelse og valgte i 2020 at sætte deres egen rapport i gang. Det fortæller politisk talsperson hos LGBT+ Ungdom og ansvarshavende redaktør for rapporten, Nicolaj Laue Juhl.

– Regeringen havde undersøgt, hvordan en lignende rapport kunne laves, men manglede at sætte den i gang. Sidste år valgte vi derfor at lave vores egen rapport, udbrede den og udarbejde, hvilke spørgsmål, der skulle være del af undersøgelsen. Det gjorde vi, fordi vi i mange år har oplevet og vidst, at der er alvorlige trivselsudfordringer for LGBTQ+-elever, og at de oplever systematisk diskrimination i grundskolen, men vi manglede konkrete tal, der kunne understøtte det. Det har vi heldigvis nu, siger han.

Mere mangfoldigt undervisningsmateriale

Nicolaj Laue Juhl fortæller, af én af forklaringerne på den høje mistrivsel blandt LGBTQ+-elever muligvis skal findes i den manglende undervisning i og viden om LGBTQ+-identiteter i skolen. 85 procent af de adspurgte elever i undersøgelsen mener, at mere undervisning i forskellige kønsidentiteter og seksuelle orienteringer vil gøre undervisningen i grundskolen bedre og mere tryg for LGBTQ+-elever. Det er nemlig kun 23 procent af dem, der har lært om forskellige seksuelle orienteringer, mens ni procent har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.

– Rapporten viser, at skolerne ikke er opmærksomme på LGBTQ+-eleverne, og at man ikke taler åbent om forskellige seksuelle orienteringer eller kønsidentiteter i klasselokalet. Der mangler undervisningsmateriale med mangfoldig repræsentation, og vi ser en problematik i, at undervisere og lærere har berøringsangst for at snakke om homoseksualitet og transkønnethed i klasselokalet, fortæller Nicolaj Laue Juhl.

Rapporten viser, at 75 procent af LGBTQ+-eleverne ville føle sig mere tryg, hvis deres lærer vidste og talte mere åbent om seksuelle orienteringer og kønsidentiteter i undervisningen.

Dårlig seksualundervisning

I Børne- og Undervisningsministeriets Fælles Mål for Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab (SSF), fremgår det, at eleverne skal lære om mangfoldighed i krop, køn og seksualitet fra sjette klassetrin. Nicolaj Laue Juhl mener, at rapporten om LGBTQ+ elevernes trivsel, peger på, at mange skoler ikke lever op til kompetencemålene fra SSF.

– Der er tidligere lavet undersøgelser af seksualundervisningen i grundskolen, som viste, at den halter gevaldigt, men der mangler at blive fulgt op på den på den ualmindelige dårlige seksualundervisning, der lige nu tilbydes i folkeskolerne. Man har ikke formået at lave initiativer, der målrettet kan løfte niveauet på området, og derfor mener vi, at der ikke er blevet gjort nok for at imødekomme problemerne med manglende repræsentation og viden om forskellige seksuelle orientering og kønsidentiteter i seksualundervisningen, fortæller han.

Landsdækkende skolekampagne

Nicolaj Laue Juhl håber, at rapporten kan skabe større bevidsthed om og opmærksomhed på trivselsproblemerne blandt LGBTQ+ eleverne. LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark foreslår, at der skal udarbejdes en landsdækkende skolekampagne, der indeholder informationsmateriale, mangfoldige undervisningsforløb og konkrete redskaber til forebyggelse af homofobiske og transfobiske skældsord i skolen.

– En skolekampagne med undervisningsforløb, der indeholder mangfoldigt materiale, hvor man åbent taler om forskellige seksuelle orienteringer og kønsidentiteter, kan gøre en massiv forskel for LGBTQ+ eleverne, da det skaber tryghed hos eleverne i klasselokalet, fortæller han og understreger, at det kræver en helhedsorienteret indsats fra både forældre, lærere, skoler og politikere.

LGBT+ Ungdom håber, at der på finansloven bliver sat flere penge af til trivsel blandt børn og unge i grundskolen til blandt andet en landsdækkende skolekampagne, flere midler til undervisningsmateriale og opkvalificering af læreruddannelsen på området

– Det, vi presser på med er, at på man i finansloven sætter flere penge af til at få udarbejdet en landsdækkende skolekampagne, mere og bedre undervisningsmateriale, og at der kommer en ny og bedre handlingsplan på området. Vi håber, at den næste handlingsplan får specifik fokus på børn og unge, da den seneste plan har svigtet på området.

Hvordan har den svigtet?

– Den alarmende mistrivsel hos børn og unge er ikke blevet rettet op på i den seneste handlingsplan på området. I seksualundervisningens bekendtgørelse, står der, at skolerne skal undervise i mangfoldighed i krop, køn og seksualitet, men når vi ser på vores rapport, så er det tydeligt, at LGBTQ+ elever bliver strukturelt usynliggjort i seksualundervisningen og undervisning generelt

Hvordan kan det være, tror du?

– Det klare svar er mangel på faglig kompetence og viden. Når man ser på læreruddannelsen i dag, så er der stort set ingen fag, der fortæller om forskellige seksuelle orienteringer og kønsidentiteter eller forebyggelse af diskrimination. Det betyder, at den enkelte lærer må ty til personlige erfaringer, når man skal stoppe diskriminerende sprogbrug eller forsøge at skabe trivsel for en transkønnet. Det burde være noget lærerne fik viden om på uddannelsen eller på et efteruddannelseskursus, så de får konkrete redskaber til at skabe trivsel for eleverne på en faglig måde, fortæller Nicolaj Laue Juhl.

Gør en forskel

Hvilket undervisningsmateriale foreslår I, der skal udarbejdes?

– Det kan være alt fra en bog i danskundervisningen om Sofie og Carla, at man i samfundsfag lærer om normer i samfundet for køn og seksualitet eller i historietimen lærer om LGBTQ+-historie. I Danmark har vi tidligere haft dødsstraf for homoseksualitet, senere i år 1987 blev det gjort ulovligt at diskriminere på grund af seksuel orientering, og transkønnethed blev skrevet af listen over psykiske lidelser i 2017. Det er nogle milepæle, der er sindssygt vigtige for at forstå, hvor vi er i dag, fortæller Nicolaj Laue Juhl.

Hvorfor er det vigtigt, at der kommer mere mangfoldigt undervisningsmateriale?

– Faktum er, at vi lige har en generation af børn og unge, der stort set ikke har lært om mangfoldighed i køn, krop og seksualitet, og det betyder, at de går ud i samfundet med et forkert billede af, hvilken verden, vi lever i. Med uvidenhed kan der forekomme fordomme og stigmatisering, men det kan vi gøre op med, hvis man underviser mere mangfoldigt og taler åbent om, at vi er forskellige.

Undervisningsforløbene kan, ifølge Nicolaj Laue Juhl, gøre en forskel for, hvordan elever snakker til og om hinanden.

– Vi håber, at der kommer undervisningsforløb, der giver lærerne redskaber til at stoppe diskriminerende sprogbrug som "bøsse", "lebbe" og "gay", og at man bliver bedre til at tale åbent om forskellige seksuelle orienteringer og kønsidentiteter, da vi ved, at det gør en massiv forskel for eleverne. De føler sig mere trygge og inkluderet på skolen, og vi ved også, at det har en effekt på, hvordan elever snakker til og om hinanden, når de har fået at vide, at det at være homoseksuel eller transperson er helt naturligt, og det har det altid været.

 


LGBT+ Danmark og Ungdom

LGBT+ Danmark er Danmarks største og ældste politiske forening for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transpersoner og alle andre, der bryder med normer for køn og seksualitet.

LGBT+ Ungdom er LGBT+ Danmarks ungdomsbrand med aktiviteter, politik og tilbud særligt målrettet LGBT+ personer som under 25 år.

Kilde: lgbt.dk



FÅ ABONNEMENT