Ups, det gik lige hurtigt nok med ekstra afgang på Rønne-Køge-ruten

Ups, det gik lige hurtigt nok med ekstra afgang på Rønne-Køge-ruten
På grund af bussernes ankomsttidspunkter til Rønne vil det være bedre, hvis Povl Anker sejler mod Køge klokken 8.30. Arkivfoto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 21. JAN 2021 • 15:36
| ABONNENT
21. JAN 2021 • 15:36

TRANSPORT

Missionen lykkedes, for jo, formanden for Trafikkontaktrådet, borgmester Thomas Thors, fik hul igennem hos Benny Engelbrecht i Transportministeriet og har fået gennemtrumfet, at Povl Anker fra på lørdag til og med den 31. januar bliver indsat til en dobbelt dagtur på ruten Rønne-Køge som supplement til Hammershus' besejling af samme rute.

 

Vi kan i hvert fald
på ingen måde klandre
Bornholmslinjen for det her.
Thomas Thors, Trafikkontaktrådet

 

Efter at svenskerne lukkede grænsen, er de daglige afgange på Rønne-Ystad-ruten blev reduceret fra fire til to, idet kun folk med bopæl på Bornholm (og ganske få undtagelser) må rejse gennem Sverige. Dermed er ruten mellem og Rønne og Køge blevet eneste sejlrute, der er relevant for alle mulige andre end folk, der er bosat på Bornholm, hvorfor presset er øget, og der er udsolgte afgange.

Derfor blev det relevant at kæmpe for en daglig ekstra tur med Povl Anker, men Thomas Thors nåede dog i kampens hede ikke at tage kollegerne i Trafikkontaktrådet i ed i forhold til hvilke tidspunkter, der var de mest optimale at lade færgen sejle på, erkender han over for Bornholms Tidende. Og ved offentliggørelsen af tidspunkterne for afgange var der røster, som påpegede, at de var helt forkerte i forhold til bussernes ankomst til Rønne Havn.

– Det er i realiteten mig, der satte tidspunktet på afgangen fra Rønne til klokken otte, siger han.

– Det står jeg gerne på mål for. Men jeg har også hørt indvendingerne, og det, vi nu vil gøre, er at tage sagen op med transportministeren igen med henblik på at få afgangen flyttet til klokken 8.30, så skulle det passe. Og så skal der være afgang fra Køge klokken 15. Vi drøftede det onsdag, hvor Morten Riis (næstformand i Trafikkontaktrådet, red.) var inde på, at det vil være bedre afgangstider.

I realiteten

– Jeg vil også gerne sige, at det har været meget intensivt at prøve at få den afgang, så jeg havde simpelthen ikke tid til at kontakte alle Trafikkontaktrådets medlemmer og indhente reaktioner inden. Men nu har jeg indkaldt rådet til virtuelt møde på mandag, hvor vi skal drøfte, hvordan vi kører videre i processen, for det gælder om at finde en løsning, som fungerer også ud over den 31. januar. Det allervigtigste for mig har været at sikre, der kom ekstra kapacitet, og der har vi mødt stor velvilje fra transportministeren, og så må vi file det til.

Det hele gik altså så hurtigt med de forhandlinger, du havde i ministeriet, at det først var, da du vendte tilbage med resultatet, at det gik op for dig, at en afgang klokken otte fra Rønne ikke var det rigtige tidspunkt?

– Ja, det er korrekt. Jeg kan ikke forestille mig, at det skulle give anledning til de store problemer at få flyttet afgangen, men vi kan i hvert fald på ingen måde klandre Bornholmslinjen for det her. Hovedbudskabet for mig er, at ministeren virkelig har gjort en indsats for, at det skulle lykkes, og så må vi finpudse det. Jeg sender en besked til ministeren i dag (torsdag, red.) om, at vi anmoder om, at afgangen fra Rønne bliver klokken 8.30.

Og det regner du med, at den bliver?

– Det håber jeg på. Det er det, vi har drøftet på mail i rådet.

Første afgang med Povl Anker er lørdag, tror du tidspunktet bliver ændret allerede til den?

– Nej, det er jeg ikke sikker på. Men når man ikke kan få det bedste i første omgang, må man nøjes med det næstbedste, og vi håber at få det løst relativt hurtigt.

Thomas Thors er også i intens dialog med svenskerne om at få åbnet transitkorridoren for alle, der vil til og fra Bornholm over Rønne-Ystad.

– Lykkes det ikke, tager vi den derfra, siger han.

Vil du i givet fald regne med, at man vil fortsætte sejladsen med Povl Anker på Rønne-Køge efter den 31. januar?

– Jeg vil sige det sådan, at vi mener, at vi i dialogen med svenskerne – og det gælder på alle planer, også på ministerplan – må forvente en imødekommenhed. Så jeg vil ikke på nuværende tidspunkt lægge op til andre løsningsforslag. Det, der er vores helt overordnede mål, er selvfølgelig, at der skal være fri adgang for borgere uden for Bornholm til at komme til Bornholm.

Det, du siger nu, er, at det tror du rent faktisk også på vil lykkes at få igennem inden den 31. januar?

– Det håber jeg. Og hvis det ikke sker, må vi tage den derfra.

Formentlig med forlængelse af Povl Ankers sejlads?

– Jeg vil ikke komme med nogen løsningsforslag, siger Thomas Thors.

Prisværdigt

Næstformand i Trafikkontaktrådet Morten Riis bekræfter ovenstående redegørelse og fortæller, at han onsdag på mail fremlagde et forslag for rådets øvrige 19 medlemmer (og 20 suppleanter) om, at Povl Anker burde sejle således:

• Rønne, afgang klokken 8.30 – Køge, ankomst klokken 14.45.
• Køge, afgang klokken 15.30 – Rønne ankomst klokken 21.45.

De tider passer godt med busserne, påpeger han, og forklarer videre:

– Thomas Thors er gået til ministeriet med afgangen klokken otte som udgangspunkt, hvilket ikke var clearet med Trafikkontaktrådet, men han kommer jo tilbage og har sloges for, at vi kunne indsætte Povl Anker på en afgang til Køge, og det er prisværdigt og rigtig fint, at det lykkedes. Det næste bliver, at han prøver at få ændret afgangstidspunkterne, og det er vigtigt i forhold til, at også passagerer uden bil kan tilgå færgen.

Kan du nikke genkendende til, at der er tendens til, at man glemmer de gående passagerer i de her situationer?

– Ja, det er en gruppe, man hurtigt overser, siger Morten Riis.

 

 

Kommentarer til Povl Ankers sejlads

I en mail til Bornholms Tidende slår Bornholmslinjen fast, at det ikke er rederiet, men Trafikkontaktrådet, der har sat afgangstidspunktet i Rønne til klokken otte, når Povl Anker lørdag bliver indsat på Rønne-Køge-ruten.

Tidspunktet har da også fået skarpe kommentarer med på vejen af læsere på tidende.dk, som det fremgår her:

• Hvorfor laver man fartplanen, så den lige præcis ikke passer med offentlig transport?Busserne har ankomst Rønne havn mellem klokken 7.57 og 8.04.

• De tænker aldrig, som i ALDRIG, på de gående passagerer – selv om de udgør en tredjedel af de rejsende.

• De tager sig ikke sammen til at koordinere tingene før det gælder turistsæsonerne.

• Det er godt nok underligt, at man ikke taler samme (BAT & Bornholmstrafikken) og får en bedre "ordenlig service" for DERES kunder ...

• Det er jo det sædvanlige! Der ku' være kommunikation mellem den OFFENTLIGE TRAFIK til-og-fra og på Bornholm – men det er vist for meget at forlange der??

• Man taler meget om natruten til København, men vi lever altså i 2021, så hvem vil bruge 7,5 timer, når turen kan gøres på 3 timer, så se at få en aftale om en trafikkorridor igennem Sverige.