– De billige færgebilletter har vist sig at være det aktiv, vi regnede med. Da vi kæmpede for billige færgebilletter, kunne vi se, at gæsterne gerne ville besøge Bornholm, men at prisen skræmte mange væk. Nu, hvor billetterne er billigere, kvitterer gæsterne ved at komme i højere antal, siger Pernille Kofod Lydolph.
Hun regner med, at vi kun har set begyndelsen på, at der kommer flere turister til Bornholm i en større del af året. Destination Bornholms nye strategi er nemlig at skabe decideret vinterturisme.
– Det vil tage tage nogle år, før vi for alvor når i mål med vinterturismen på et niveau, hvor den økonomiske gevinst hænger sammen med de omkostninger, der er forbundet med satsningen. Men vi har et langt stærkere fundament at stå på end tidligere, og jeg synes, at de tal, vi ser nu, viser, at hvor der er vilje, er der vej. Men det kræver, at alle løfter i flok – ganske som vi har set det med forlængelsen ind i efteråret, siger Pernille Kofod Lydolph.
Destination Bornholms egne analyser viser, at det især er par og tilrejsende i mindre grupper, der står for den øgede turisme i oktober måne