Ingen ledige tider til vaccine: Det skaber utryghed og frustration

Ingen ledige tider til vaccine: Det skaber utryghed og frustration
Både Leila Lindén og Carsten Scheibye er utilfredse med de lange vente- og svartider i forbindelse med vaccinebestilling. Arkivfoto: Allan Rieck
Torsdag 18. februar 2021 • 19:40
Julia Aka Wille
Journalist
Torsdag 18. februar 2021 • 19:40

VACCINE

Flere ældre borgere oplever lige nu lange ventetider til eller problemer med booking af coronavaccine, selv om de har fået en invitation. Den bornholmsk politiker, Leila Lindén (A), medlem af Region Hovedstadens regionsråd i blandt andet Forretningsudvalget og Sundhedsudvalget, finder proceduren med vaccinebooking utilfredsstillende og frygter, at borgere føler sig glemt eller frygter, at de vil gå glip af vaccinen. Hun fortæller, at de i regionsrådet er frustrerede over systemet med invitationer og booking af vaccine.

– Vi har i rådet spurgt os selv, hvad kan vi gøre? Vi kæmper med arme og ben for, at der kan komme mere koordinering på vaccinationsproceduren. Det er simpelthen ikke i orden at skrive ud til ældre borgere, at de kan få en vaccination, og at der så ikke er ledige tider. Det er nærmest som at slå i en dyne, fortæller Leila Lindén, der foreslår, at der i stedet først skal sendes en invitation ud, når der er sikkerhed for booking af tid.

Hun fortæller, at vaccineprogrammet er styret oppefra.

– Det er styret fra centralt hold, altså af regeringen, Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen. Fra regionens side står vi lidt på sidelinjen og må se til, da det suveræne ansvar ligger oppe. Vi kan kun udføre de opgaver, vi bliver tildelt som for eksempel, at vaccinedoserne kommer ud til klinikkerne, siger Leila Lindén.

Hun har fået flere henvendelser fra fortvivlede borgere, der løber ind i problemer med alt fra teknologi til mangel på bookingtider.

– Det skaber utryghed og frustration, og det kan vi ikke byde nogen af de ældste borgere i vores samfund. Der er personer, der er bange for, at de er bliver glemt eller sat bagerst i vaccinekøen, hvis de ikke får booket en tid, siger Leila Lindén.

– Vi forsøger også at kommunikere ud til dem, der lægger planerne, at ude i virkelighedens verden står det ikke godt til med vaccineprogammet. Vi har i høj grad fokus på problemet i regionsrådet, og vi ønsker at sige til de ansvarlige, at der skal gøres noget, for det her fungerer ikke ude i virkeligheden, afslutter hun.

Vil gå videre med problemet

Carsten Scheibye (V), der er også er medlem af regionsrådet i blandt andet udvalget for forebyggelse og sammenhæng og politisk følgegruppe, Nyt Hospital Glostrup, er enig med Leila Lindén i, at situationen med ventetid på booking af vaccine er kritisk. Han forstår godt, hvis borgere kan føle en form for utryghed, hvis de ikke kan få lov til at booke en vaccinetid.

– Den her type uklarhed i hvilket som helst sundhedsfagligt forløb skaber utryghed. Der skal et praktisk tilsyn til for at se, om der er et kapacitetsproblem på det her område, altså om der er nok hænder til at tage telefonen eller til at give stikket. Jeg forstår borgernes følelse for utryghed, når de bliver mødt af lange ventetider, siger han.

Han ønsker nu at gå videre med problemet i regionsrådet og forsøge at kaste lys på, om der er et eventuelt kapacitetsproblem.

– Som bornholmsk politiker i regionsrådet vil jeg forsøge at følge op på det, for det er da utilfredsstillende, at der bliver skabt en form for usikkerhed på, om der virkelig er tider at få, eller om man bliver glemt. Det er i sig selv en indikation på, at der er et kapacitetsproblem et eller andet sted. Spørgsmålet er så, er det bare er i dag, i de her dage eller generelt. Hvis det sidste er tilfældet, skal der jo fremadrettet gøres noget anderledes, fortæller Carsten Scheibye.

– Vi snakker om borgernes helbred og sikkerhed og tryghed, og derfor kan det jo ikke gå, at der mangler information til borgerne, afslutter han.

For få tider

I en mail skriver sundhedsområdets direktør, Anne Skriver, på Regionsgården, at de i regionen forsøger at gøre hvad de kan for at hjælpe med vaccinationsproblemerne.

Hun oplyser, at der har været få tider, og at nogle derfor kan have oplevet længere ventetider.

– Vi får stadig flere vaccinerere, og jeg ved, at vaccinationscentret udvider antallet af vaccinationstider på Bornholm svarende til cirka en faktor tre, skriver hun i mailen og oplyser også, at der været ventetid på bookingtelefonen.

Det begrunder hun med, at bookingtelefonen ellers primært er tænkt til borgere, der ikke har nem-id, men at de med nem-id lige nu også forsøger at booke en vaccinetid gennem telefonen.

– Vi har lavet en ny side på vores hjemmeside, som vi dagligt opdaterer i forhold til, om der er nye tider. Det aflaster forhåbentlig bookingtelefonen, som samtidig arbejder på at udvide antallet af medarbejdere, skriver Anne Skriver.

 

 

Plan over ledige tider

Målgruppe 2, 3 (85 til ca. 93 år), 5 og 6.

Lørdag den 20. februar: ca. 130 ledige tider.

Søndag den 21. februar ca. 540 ledige tider.

Mandag den 22. februar: ca. 430 ledige tider.

Tirsdag den 23. februar: ca. 1260 ledige tider.

Onsdag den 24. februar: ca. 1340 ledige tider.

Fredag den 26. februar: ca. 1960 ledige tider.

FÅ ABONNEMENT