– Det har vi ikke specifikt talt om, men i og med, at rådet peger på, at vi skal satse på korridoren, vil jeg i forbindelse med det her udspil pege på, at der kan opstå ekstraordinære situationer, hvor det ikke er muligt for hurtigfærgerne at lægge til i Ystad, og så skal de kunne sejle til Sjælland eller Amager, siger Thomas Thors.
Umiddelbart lader det til i forbindelse med infrastrukturudspillet, at regeringen har meget fokus på flyene på Bornholm, men kan fly overhovedet løse en problematik, hvor korridoren gennem Sverige brænder ned, for så vi taler vi jo om potentielt mange tusinde passagerer?
– Nej, det kan de jo ikke, alene fragten til og fra Bornholm kan jo ikke klares med fly, og det samme gælder for biler, så vi skal have en bagdør så at sige. Og det vil være, at vi har et leje på Sjælland/Amager, som kan tage vores hurtigfærger. Sammen med de konventionelle færger vil sådan et nødleje i vid udstrækning kunne afhjælpe en situation, hvor der opstår problemer i forhold til Sverige, siger Thomas Thors.
Og dertil mener du så, at flytrafikken skal subsidieres?
– Ja, det er min klare holdning, at det vil være et løft og en sikkerhed for hele det bornholmske samfund, men i særdeleshed erhvervslivet, at der er sikkerhed for, at man kan komme til København på en halv time, siger Thomas Thors.