Thors forventer økonomisk støtte til flytrafikken fra regeringen

Thors forventer økonomisk støtte til flytrafikken fra regeringen
Thomas Thors ønsker også et nødleje til hurtigfærgerne på Sjælland eller Amager. Arkivfoto: Jakob Jepsen
| ABONNENT | 8. APR 2021 • 15:45
| ABONNENT
8. APR 2021 • 15:45

INFRASTRUKTUR

– Det, jeg gerne ser i forbindelse med flytrafikken til og fra Bornholm, er, at vi får en sikkerhed for, at vi i al fremtid har en beflyvning af Bornholm, som har en øget frekvens og en sikkerhed for, at billetpriserne ligger på et ordentligt niveau. Og derfor må vi forvente at få en eller anden form for statslig understøttelse, ligesom den vi har på færgerne.

Sådan siger borgmester Thomas Thors (S), som også er formand Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm, som en kommentar til, at regeringen i forbindelse sit nye infrastrukturudspil "Danmark fremad" vil foretage en undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark – hvilket umiddelbart vil ske med fokus på flytrafikken, har det bornholmske folketingsmedlem og miljøminister Lea Wermelin (S) forklaret.

Har du været i kontakt med regeringen om det her udspil til infrastruktur?

– Jeg har været i kontakt med regeringen, og jeg har selvfølgelig også givet udtryk for mine holdninger i den her sag, og jeg hilser det velkomment, at man fokuserer på Bornholm og de specielle vilkår, vi har her, siger Thomas Thors.

– Infrastrukturreformen drejer sig ikke mindst om landeveje, jernbaner og så videre, og det er jo ikke noget, vi i samme grad som det øvrige land bliver hjulpet af, så derfor er en tilkendegivelse, som den regeringen har i forhold til Bornholm i "Danmark fremad", kærkommen. Det, som er vigtigt for os – og som jeg har sagt under hele coronakrisen – er, at vi har fri og uhindret adgang gennem Sydsverige altid, og det arbejder vi også fortsat på sammen med regeringen. Men vi må forudse, at der kan opstå nedbrud i Ystad Havn, eller hvad ved jeg, som kan begrænse besejlingen der, siger formanden for Trafikkontaktrådet.

– I den situation vil jeg lægge vægt på, at vi har et færgeleje på Sjælland/Amager, som vil kunne modtage hurtigfærgerne. Vi skal simpelthen have et leje, som vores nuværende færger kan anløbe, hvis det bliver nødvendigt.

En bagdør

Der har været røster fremme om netop en permanent løsning, hvor hurtigfærger sejler direkte til hovedstadsområdet, men Thomas Thors påpeger, at sagen har været drøftet i Trafikkontaktrådet, hvor der er enighed om, at man fortsat skal satse på trafikkorridoren gennem Sverige.

Og et samlet trafikkontaktråd er også enigt om, at der skal etableres et nødleje i hovedstadsområdet?

– Det har vi ikke specifikt talt om, men i og med, at rådet peger på, at vi skal satse på korridoren, vil jeg i forbindelse med det her udspil pege på, at der kan opstå ekstraordinære situationer, hvor det ikke er muligt for hurtigfærgerne at lægge til i Ystad, og så skal de kunne sejle til Sjælland eller Amager, siger Thomas Thors.

Umiddelbart lader det til i forbindelse med infrastrukturudspillet, at regeringen har meget fokus på flyene på Bornholm, men kan fly overhovedet løse en problematik, hvor korridoren gennem Sverige brænder ned, for så vi taler vi jo om potentielt mange tusinde passagerer?

– Nej, det kan de jo ikke, alene fragten til og fra Bornholm kan jo ikke klares med fly, og det samme gælder for biler, så vi skal have en bagdør så at sige. Og det vil være, at vi har et leje på Sjælland/Amager, som kan tage vores hurtigfærger. Sammen med de konventionelle færger vil sådan et nødleje i vid udstrækning kunne afhjælpe en situation, hvor der opstår problemer i forhold til Sverige, siger Thomas Thors.

Og dertil mener du så, at flytrafikken skal subsidieres?

– Ja, det er min klare holdning, at det vil være et løft og en sikkerhed for hele det bornholmske samfund, men i særdeleshed erhvervslivet, at der er sikkerhed for, at man kan komme til København på en halv time, siger Thomas Thors.