Regeringen vil undersøge muligheden for at styrke bornholmsk flytrafik

Regeringen vil undersøge muligheden for at styrke bornholmsk flytrafik
Lea Wermelin i Folketinget, hvor regeringen torsdag vil fremlægge et nyt infrastrukturudspil for hele Danmark. Arkivfoto: Klaus Holsting
| ABONNENT | 7. APR 2021 • 19:30
| ABONNENT
7. APR 2021 • 19:30

INFRASTRUKTUR

"Danmark fremad" hedder et nyt udspil fra regeringen om fremtidens infrastruktur i hele landet, som den fremlægger torsdag.

Bornholm bliver specifikt nævnt i udspillet, forstået på den måde, at det er regeringens intention at foretage en undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark. Og det skal umiddelbart ske med fokus på flytrafikken, som dermed prioriteres som en lille del i det store udspil, som vil koste mange milliarder kroner.

– Der er tale om en kæmpe infrastrukturplan i forhold til sammenhængskraften i hele Danmark, siger det bornholmske folketingsmedlem, miljøminister Lea Wermelin (S) til Bornholms Tidende og fortsætter:

– Bornholm er selvfølgelig også meget vigtig for, at hele Danmark kan hænge sammen, og det, vi konkret siger i den forbindelse, er, at vi vil undersøge, hvilke muligheder, der ellers er end de kendte, for at rejse til og fra Bornholm med mere stabile transportforbindelser og endnu bedre sammenhængskraft mellem Bornholm og det øvrige Danmark. Blandt andet vil undersøge muligheden for at styrke flytrafikken til og fra øen.

Der er tale om en undersøgelse, der skal sættes i gang, pointerer Lea Wermelin, og kommissoriet er endnu ikke skrevet.

– Vi har jo vores færgeforlig, som er rammen for transporten over vand, men hvor vi også har set de svagheder, der har været, her i forbindelse med svenskernes grænsenedlukning under coronakrisen. På den baggrund er det helt afgørende at få gentænkt, hvordan man kan få stabile og sikre transportforbindelser, uanset hvad Sverige finder på.

Hvordan finder I i regeringen på, at der skal være fokus på flytrafikken?

– Først og fremmest er transport for Bornholm alfa og omega. Alle øboere ved, at vi er afhængige af at kunne transportere os, og færgen er vores blå motorvej, siger Lea Wermelin.

– Det skal den også fortsætte med at være. Men coronakrisen, hvor vi har været stærkt udfordret af den svenske grænselukning og oplevet at blive afskåret fra at bruge den blå motorvej, gør det meget tydeligt for regeringen, at der er stort behov for, at vi sikrer, at der uanset de vilkår, der måtte være i Sverige, er stabile rammevilkår, som er så vigtige for os bornholmere. Derfor lægger vi op til at undersøge, hvilke muligheder der ellers er for at rejse til og fra Bornholm, og dem kender vi bornholmere selvfølgelig godt. Det skal ske med henblik på at skabe flere og mere stabile transportforbindelser, altså, ved at styrke den sammenhængskraft, som for os tit er orienteret mod København, men som også handler om resten af Danmark. Derfor vil vi se på muligheden for at styrke flytrafikken til og fra øen. Det har været efterlyst og efterspurgt, fordi det er vigtigt for os som ø, at vi også har den mulighed og kan have kombinationen af færger og fly.

Dialog

Det skal nu undersøges, så du kan ikke sige noget detaljeret?

– Nej, for nu skal den konkrete undersøgelse besluttes. Vi kommer med et infrastrukturudspil for hele landet, som så skal forhandles med alle Folketingets partier. Så præcis, hvordan undersøgelsen af de bornholmske forhold skal strikkes sammen, er noget, som det vil være relevant for transportministeren at tage en dialog med blandt andet Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm om, så man er sikker på, man får afdækket de elementer, der vigtige. Inklusive de udfordringer, vi har set under krisen, hvor Trafikkontaktrådet også har været på banen, og hvor det bornholmske erhvervsliv har efterlyst stabile transportvilkår. Og transportministeren har jo også haft kontakt til sin svenske kollega for at tale om, hvad vi gør en anden gang, hvis vi havner i den her situation med en pandemi.

Dansk Folkeparti har på baggrund af den transportmæssige situation under de svenske grænselukninger fremsat et forslag til en folketingsbeslutning om færgebetjening af Bornholm, som skal til 1. behandling den 29. april. Ifølge forslaget "pålægges regeringen inden 1. juni 2021 at undersøge mulighederne for en bedre færgebetjening af Bornholm med direkte daglig forbindelse med en hurtigfærge mellem Rønne og København/hovedstadsområdet".

Lea Wermelin afviser dog, at dette forslag har noget med regeringens aktuelle udspil at gøre.

Men vil I også kigge på færgerne? Det kunne måske være oplagt at sige, at hvis det er for besværligt at få lov at køre gennem Sverige, kunne man sejle direkte til hovedstadsområdet?

– Jeg tror, at for langt de fleste bornholmere fungerer færgeforbindelsen over Ystad under normale omstændigheder rigtig godt, siger Lea Wermelin.

– Og vi kan også se, at der har været en stor passagerfremgang med de billigere billetter, vi fik ved det seneste færgeforlig, så der er mange forhold omkring transporten, der fungerer godt. Det, der har været den helt store udfordring for os det seneste år, har været grænsenedlukningerne på grund af corona, som har begrænset den frie transport, og dén situation kan vi selvfølgelig ikke stå i igen. Derfor er der behov for at se på, hvilke muligheder der er for at styrke de stabile transportmuligheder. Og som udgangspunkt vil vi se bredt på det, men blandt andet også se på muligheden for at styrke flytrafikken, siger politikeren.

Bæredygtighed

Man taler ofte om den berømte million, som Bornholmslinjen cirka får om dagen fra staten for at besejle Bornholm, tænker I så, at flytrafikken på samme måde skal støttes med et tilskud?

– Det er nok en postgang for tidligt præcist at sige, hvor vi ender henne, når undersøgelsen ikke er sat i gang endnu, men jeg er da selv glad for, at vi med det her infrastrukturudspil tænker sammenhængskraft på tværs af Danmark, og dermed selvfølgelig Bornholms transportforhold til resten af landet, primært rette mod hovedstaden, hvor de fleste af os jo rejser over Ystad – men også sammenhængskraften til det øvrige Danmark. Altså, hvordan kan vi styrke også den transport, og der er det helt oplagt at kigge på flytrafikken siger Lea Wermelin og understreger:

– Præcis, hvordan undersøgelsen skal se ud, og hvilke elementer, der kommer til at ligge i uden, ligger ikke fast, men skal forhandles med Folketingets øvrige partier.

Som miljøminister tænker du så, at flytrafik er en slemt forurenende transportform?

– Jeg tænker, at vi som øboer er helt afhængige af at have ordentlige transportvilkår, det er alfa og omega for os. Og derfor er det en politisk opgave at sikre dels, at transportforholdene er i orden, dels at den transport, vi har, er mest muligt bæredygtig. Det er også vigtigt, at den infrastrukturplan, vi kommer med, er grøn, og vi arbejder på blandt andet at udskifte til flere elbiler. I forhold til flytrafikken arbejder vi også på at gøre den mere bæredygtig. Brændstoffet kan blive grønnere med Power-to-X-teknologien. Der er rigtig mange tiltag, og jeg tror på, at flytrafikken også kommer til at være her i fremtiden, og derfor er det helt oplagt for os bornholmere at kigge på at styrke den, siger Lea Wermelin.

Regionskommunen får i forbindelse med det nye udspil fra regeringen på lige fod med landets øvrige kommuner også mulighed for at søge støtte fra en landsdækkende land og by-pulje til blandt andet cykelinfrastruktur, bedre trafiksikkerhed, støjbekæmpelse, støtte til investeringer i statsveje og bedre fremkommelighed.