Sneryddende vindmøllefolk er i høj kurs

Sneryddende vindmøllefolk er i høj kurs
Muehlhan Wind Service har tilbudt at rydde sne for Ældre Sagens medlemmer og har blandt andet været i aktion i Svaneke, Østermarie og Aakirkeby. Der er købt seks-syv sneskovle, og når der er tid, kører folk som Tony Paterson, Lewis Dowson og Patrick Lee fra arbejdspladsen på Rønne Havn og ud til sneplagede bornholmere. Foto: Berit Hvassum
Tirsdag 16. februar 2021 • 17:41
Henrik Nielsen
Journalist
Tirsdag 16. februar 2021 • 17:41

VINTER

Nogle gange er et tilbud for godt til at være sandt. Andre gange er et godt tilbud bare et godt tilbud. Da virksomheden Muehlhan Wind Service kom med et godt tilbud til Ældre Sagen Bornholm, lød det næsten for godt til at være sandt, men det var faktisk et godt tilbud, som har vist sig at være særdeles populært.

– Jeg synes, det er et fantastisk tilbud, siger Birger Rasmussen, som er lokalformand for Ældre Sagen.

Det var ham, der blev ringet op af Ulla Kiersgaard, som er site coordinator i Muehlhan Wind Service. Det vil sige, at hun koordinerer de opgaver, virksomheden udfører i forbindelse med det igangværende arbejde med samling og udskibning af vindmøller på Rønne Havn.

– Vi arbejder i sekvenser, så en gang imellem har vi nogle medarbejdere, som skal vente på, at en anden proces er færdig, før de kan komme i gang, og så er vi afhængige af nogle andre faktorer, for eksempel at skibe kommer ind. Så kan vi bruge den tid til noget fornuftigt, fortæller hun om baggrunden for, at hun henvendte sig til Birger Rasmussen med et godt tilbud til Ældre Sagens medlemmer.

– I Belgien, hvor vi havde det seneste projekt, rensede vi stranden for skidt og affald, men det er der ikke rigtig noget af herovre. Så kom jeg i tanke om, at det eneste rigtige ville være at rydde sne, hvis det var nødvendigt. Jeg tænkte, at det var det nok ikke, men vi kunne da prøve, siger hun.

Når tiden er der

Først ringede Ulla Kiersgaard til sin ledelse i Fredericia for at sikre sig, at der var opbakning til initiativet. Det var der. Derefter ringede hun til regionskommunen, hvor hun blev sendt videre til Ældre Sagen og Birger Rasmussen.

– Ældre Sagen er også frivilligt arbejde. Og det skal være frivilligt, for at vi skal give lidt tilbage til det lokalsamfund, vi vender op og ned på, i hvert fald for dem, som bor nær pladsen, siger hun.

Tilbuddet lød, at Muehlhan Wind Service ville rydde sne for Ældre Sagens medlemmer uden beregning, når arbejdet på Rønne Havn tillader det.

– Vi må ikke forsinke processen hernede på nogen måde, så det er, når vi lige har muligheden for og tiden til det, forklarer Ulla Kiersgaard.

Lørdag kort før middag sendte Birger Rasmussen tilbuddet ud til medlemmerne og en pressemeddelelse til de lokale medier, og klokken 12.20 ringede den første til Ulla Kiersgaard for at takke ja.

– Og så har det kørt sådan cirka siden, siger hun, da Bornholms Tidende taler med hende mandag eftermiddag.


Siden Muehlhan Wind Service lancerede sit tilbud om at rydde sne for medlemmer af Ældre Sagen, er formand Birger Rasmussen blevet kontaktet af en masse mennesker, som roser initiativet. Det gør han også selv. – Jeg er ovenud glad for, at sådan en virksomhed gerne vil vise, at den har en social profil, siger han om det arbejde, de sneryddende vindmøllefolk udfører. Foto: Berit Hvassum

Behov for ordning

At interessen er så stor kommer lidt bag på Ulla Kiersgaard, men ikke på Birger Rasmussen.

– Jeg snakkede med Ulla og fortalte hende, at det her godt kunne udvikle sig, for vi har 8.000 medlemmer på Bornholm. Det skulle de nok finde ud af, sagde hun, for det var bare et spørgsmål om at tilrettelægge, så det var jeg vældig glad for, fortæller Birger Rasmussen.

– Jeg havde ikke regnet med, at det ville være så massivt, for jeg troede faktisk, at de fleste ældre havde en eller anden form for backup eller et eller andet netværk, de kunne bruge, men hold da op, det har jeg da fundet ud af, at det er der mange, der ikke har, siger Ulla Kiersgaard.

Fra sine år i kommunalbestyrelsen husker Birger Rasmussen, at regionskommunen tidligere har haft en ordning, hvor det var muligt at betale sig fra at få ryddet sne, hvis man ikke selv magter det. Han ser interessen for Muehlhan Wind Services tilbud som bevis på, at der stadig er behov for en sådan ordning.

– Vi kaldte det en forsikringsordning. Man kunne melde sig til snerydning, før sneen faldt, og så kunne man indbetale et beløb. Hvis man fik brug for det, så var det fint, og fik man ikke brug for det, så var det bare ærgerligt. Den ordning har man ikke mere, og det her viser ganske tydeligt, at der er et behov, som man skal forholde sig til, siger formanden for Ældre Sagen Bornholm.



FÅ ABONNEMENT