Penge til cykelstier kan fremrykke løsning for problemkryds – mulig opprioritering af Andersen Nexø Vej/Sdr. Landevej

Penge til cykelstier kan fremrykke løsning for problemkryds – mulig opprioritering af Andersen Nexø Vej/Sdr. Landevej
Statens bevilling til et cykelstiprojekt i Nexø kan medføre, at regionskommunen fremrykker arbejdet med at gøre krydset Andersen Nexø Vej/Sdr. Landevej mere sikkert, men det afhænger af en politisk drøftelse, forklarer Leif Olsen, som er formand for natur- og miljøudvalget. Arkivfoto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 7. DEC 2020 • 05:52
Af:
henrik-nielsen
| ABONNENT
7. DEC 2020 • 05:52
TRAFIK

Det kom som en glædelig overraskelse for regionskommunen, at staten lørdag morgen oplyste, at den ønsker at skyde penge i et cykelstiprojekt langs en del af Andersen Nexø Vej i Nexø. Godt nok havde kommunen foreslået projektet til Vejdirektoratet, men derfor var der ikke en forventning om, at det ville valgt.

– Ligesom vi laver en trafiksikkerhedsplan i kommunen, så laver Vejdirektoratet en for statsvejene, og der er den her strækning en, vi foreslår hver gang. Man kan selv regne ud, hvor mange forslag de får på landsplan, så vi har aldrig rigtig haft noget større håb om, at det ville ske, og det gjorde det så. Jeg har selvfølgelig sagt, at vi skal sende det ind hvert år, men jeg må indrømme, at jeg blev glædeligt overrasket, da jeg så, at det var kommet med. Det havde jeg ikke regnet med, men jeg er glad, for der er ingen tvivl om, at det vil øge trygheden for cyklister i området, siger Leif Olsen (SF), som er formand for natur- og miljøudvalget.

Det er statens vej

Det konkrete projekt om cykelstier på strækningen mellem Sdr. Landevej og et helleanlæg ved Bødtgersvej kan kommunen ikke selv sætte i værk, da kommuner skal have statens accept for at lave projekter på statsveje, og en sådan er landevejen mellem Rønne og Nexø. Faktisk er det den eneste statsvej på Bornholm.

– Det var en aftale, vi lavede, da vi lagde kommunerne sammen. Før havde vi amtsveje og kommuneveje, og da vi nedlagde amtet, så forsvandt amtsvejene og dermed også det tilskud, vi fik fra staten til amtsvejene. Derfor lavede vi den aftale dengang, at landevejen Rønne-Nexø hører under Vejdirektoratet. Det er godt nok os, der passer den og vedligeholder den, men det er efter regning. Det er dem, der betaler, fortæller Leif Olsen

Da det er statens vej, behøver den ikke at spørge regionskommunen om lov til at sætte den på en liste over cykelprojekter, som bliver prioriteret i forbindelse med en politisk aftale om at fremme cyklismen, som det er sket i det konkrete tilfælde. Det havde den heller ikke gjort, og derfor havde Leif Olsen ikke hørt om bevillingen, før Transport- og Boligministeriet udsendte en pressemeddelelse lørdag morgen.


Ikke med i budgettet

Med bevillingen er staten klar til at betale halvdelen af de godt 11 millioner kroner, som projektet vil koste. Resten af pengene skal kommunen stille med. Da det kom som en overraskelse, er pengene ikke afsat på budgettet for næste år, så i første omgang vil Leif Olsen gå til kommunalbestyrelsen for at få penge, så kommunen kan starte medfinansieringen i 2021 og så få det på budgettet i 2022 og 2023.

– Om jeg kan få kommunalbestyrelsen til at sige, at vi skal have en ekstrabevilling til det her, eller de siger til mig eller min efterfølger, at det må vi finde inden for vores eget budget, det kan jeg ikke vide endnu. Men jeg kan ikke forestille mig, at vi siger nej til det her. Det vil i hvert fald være dumt efter min mening. Nexø er trods alt vores næststørste by, og det er et stærkt trafikeret område, hvor cyklisterne kører på vejen, siger Leif Olsen, som selv ville føle sig lidt usikker, hvis han skulle cykle der med et barn, der skulle i børnehave eller skole.

– Når de nu har valgt det uden at spørge os, så synes jeg faktisk, at de har valgt rigtig godt, siger han.

Ofte god fornuft

I den ene ende af de projekterede cykelstier ligger krydset Andersen Nexø Vej/Sdr. Landevej, der var den hyppigst udpegede problemlokalitet i en borgeranalyse, som regionskommunen fik udarbejdet i forbindelse med Trafiksikkerhedsplan 2018-2025. På den baggrund har kommunen en ændring af krydset med i et katalog af projekter, der kan forbedre trafiksikkerheden.


Selvom der ikke er nogen direkte sammenhæng mellem krydset og cykelstiprojektet, kan Leif Olsen godt forestille sig, at krydset flytter op i den lokale prioritering på grund af arbejdet med cykelstierne.

– Har man et projekt et sted, så kan det give god mening at føre det igennem. Det skal vi selvfølgelig have en diskussion om rent politisk, men der er ofte god fornuft i at knytte flere projekter sammen, så man får en helhedsvirkning ud af det, især når man snakker om cykelstier og trafik i det hele taget, siger formanden for natur- og miljøudvalget.

Han regner med, at udvalget tager debatten om en mulig opprioritering af krydset i første kvartal næste år.

– Det står jo på vores liste, men vi har mange flere punkter, end vi har penge, så vi må se, om det her betyder, at vi skal prøve at koordinere de to indsatser. Alt andet lige er det gerne billigere, hvis man kan gøre noget i sammenhæng, end hvis man skal gøre det med tre års mellemrum, siger Leif Olsen.