Minister vil have skærme ud af skoler. Blankt nej lyder det fra Østerlars

Minister vil have skærme ud af skoler. Blankt nej lyder det fra Østerlars
Hvad er fordybelse i dag? Vi har også fordybelse i fysiske bøger, massevis og dagligt. Men fordybelse er jo også, at man finder et emne, som man interesserer sig for, og så nørder sig ned i det på nettet, siger skoleleder Kira Lintrup Jensen, efter at undervisningsministeren har efterlyst mere fordybelse i skolen. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 7. FEB 2024 • 19:00
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
7. FEB 2024 • 19:00

Eleverne skal lære at omgås telefoner og skærme, der også kan bruges til meget godt i undervisningen. Forbud duer ikke, siger skolelederen på Østerlars Friskole, efter at 12 nye gode råd fra staten har fået en del opmærksomhed.

Mobilfrie skoler og fritidstilbud. Væk med computere og tablets, når de ikke bliver brugt i undervisningen. Spær adgangen til hjemmesider, der ikke er relevante.

De store typer var fremme, da den statslige Styrelsen for Undervisning og Kvalitet tirsdag gik ud med 12 anbefalinger om telefoner og skærme i skolerne. Typerne blev endnu større, da børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udlagde teksten.

I Østerlars er Kira Lintrup Jensen skoleleder på Østerlars Friskole. Skolen var blandt de mest liberale, da Tidende sidste sommer undersøgte de bornholmske skolers linje omkring skærme og mobiltelefoner.

Alligevel fortæller Kira Lintrup Jensen, at Østerlars Friskole allerede følger langt de fleste af de 12 nye anbefalinger.

Faktisk stejler hun kun over for to af dem. For det første anbefaling nummer 6: "Indfør mobilfri skole".

– Nej. Her siger jeg blankt nej, for eleverne skal lære at omgås telefoner og skærme. Telefonen er der, og man skal lære at bruge de gode ting, som den også kan, siger Kira Lintrup Jensen.

Og for det andet anbefaling nummer 7: "Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider".

– Det vil vi aldrig komme til at bruge. Vi mener, at det er forældrenes valg, og elevernes telefoner er også indstillet forskelligt. Men ser vi elever sidde med noget, der er udenfor en bestemt etisk ramme, får de besked på at lade være, og forældrene får også besked, siger Kira Lintrup Jensen.

– Personalet i vores SFO går rundt og kigger efter, om der er børn, der er inde på sider, som vi ikke vil have. Børnene er også ret gode til at være sladderhanke, hvis nogen gør noget, som de ikke må, fortæller hun.

Rådene er ikke ret nye

Kira Lintrup Jensen finder ikke de 12 nye gode råd fra den statslige styrelse særligt nye.

– Overordnet tænker jeg, at der ikke er mange skoler, hvor man ikke gør noget af det, som de går ud med. De fleste skoler kan godt nikke til det meste af det, der står her, siger hun.

Østerlars Friskole bruger computere i undervisningen fra 4. klasse og opad. Omkring elevernes mobiltelefoner er eleverne med på råd om reglerne sammen med lærerteamsene for henholdsvis 0.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9. klasse. Reglerne er ikke faste, men bliver i perioder lavet om.

Hvad Kira Lintrup Jensen har sværest ved at forstå er, at børne- og undervisningsministeren skelner meget skarpt mellem undervisning via skærm og gennem bøger – og frikvarterer med og uden mobiltelefoner.

– Jeg håber, at man finder Astrid Lindgren frem i et klassesæt, og jeg håber, at man i pauserne spiller bordtennis og kysser på pigerne, sagde Mattias Tesfaye tirsdag.

– Vores elever er meget ud og spille bordtennis. De kysser ikke så meget på pigerne i øjeblikket, men jeg synes, at de er meget ude og lege, siger Kira Lintrup Jensen.

– Telefonen kan bare også godt være en pause, som de har brug for, siger hun.

– Vi har været alt for naive og er blevet helt benovede over, hvad de største tech-firmaer har kunnet levere, men i praksis har det betydet, at vi har tilladt forstyrrelser at komme ind i undervisningen og forhindre vores elever i at fordybe sig, sagde Mattias Tesfaye desuden.

– Jo, men hvad er fordybelse i dag? Vi har også fordybelse i fysiske bøger, massevis og dagligt. Men fordybelse er jo også, at man finder et emne, som man interesserer sig for, og så nørder sig ned i det på nettet, svarer Kira Lintrup Jensen.

– Vi taler da også med forældrene om, at eleverne helst skal læse 20 minutter derhjemme hver dag, siger hun.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT