– Vi er jo som et kommunalt tilbud skarpt defineret af Servicelovens paragraf 104. Det betyder også, at vi i sagens natur ikke kan imødekomme alle facetter af et privat tilbud. Det er også kun borgere med visiteret bostøtte, der har mulighed for hjemmebesøg og akuttelefon. Men vi møder jo borgerne i cafeen, og skulle der komme nogle, som vi vurderer har behov for mere støtte, så får vi sendt det videre til leder eller socialpsykologerne, som laver opsøgende arbejde og kan indstille til en visitation, siger Henrik Boie.
Har kapacitet til den ekstra gruppe
Hos Midtpunktet ser man lige nu mellem 100 og 200 unikke brugere om ugen. Dagligt møder man mellem 30 og 40 mennesker i cafeen, vurderer Henrik Boie.
Det er dermed også et tilbud af en vis skala, der er parat til at tage imod den nye gruppe borgere. Og selvom man endnu ikke kender det præcise antal, vurderer medarbejderen, at man har kapaciteten til de ekstra brugere.
– Jeg kender ikke det eksakte tal på, hvad vi kan forvente, men gruppen bliver jo selvfølgelig større. Men vi er jo også et hus af en vis dimension, der sagtens kan rumme eksempelvis 20 ekstra brugere fra Blæksprutten. Det er klart, at kommer der lige pludselig 100 ekstra væltende ind af døren, så kan vi ikke, men det tror jeg nu heller ikke, man har haft plads til nede i Blæksprutten, siger Henrik Boie.