Leder: Kampagnen skal i gang. Bornholm er ikke et lukket reservat

Leder: Kampagnen skal i gang. Bornholm er ikke et lukket reservat
Hammeren. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 20. APR 2020 • 14:08
Af:
oejvind-hesselager
| ABONNENT
20. APR 2020 • 14:08
”Der bliver en benhård konkurrence om turisterne. Men jeg føler mig overbevist om, at Bornholm kan noget ganske særligt, som vi med flere midler bag os vil kunne kommunikere effektivt ud.”

Sådan lød det fra Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, her i avisen den 11. april.

Det er rigtigt. Og det er godt med optimisme. Men det er også nødvendigt at følge op med de rigtige beslutninger og konkrete handlinger, så Bornholm igen bliver et oplagt valg for danskerne, når de bevæger sig ud i landet.

Situationen er alvorlig.

”Vi ved, hvad vi står for, men det er der nogen folk andre steder i landet, som ikke ved. Det skal vi have ændret,” som Pernille Kofod Lydolph har sagt det til os.

Ifølge beregninger som Destinationen – det bornholmske turisterhvervs udviklings- og markedsføringsorganisation – har foretaget sammen med Center for Regional- og Turismeforskning, står Bornholm til at tabe cirka 50 millioner kroner og 25 fuldtidsjob fordi turisterne bliver væk under det aktuelle Corona-krise. Alene i april, vel og mærke.

Det er job, som mennesker og familier mister. Det udløser overførselsindkomster – som skal finansieres. Det er en ond spiral, som vi skal have brudt med originale ideer og strategier.

For på trods af Bornholms attraktioner, båret frem af stor kreativitet inden for både kulturlivet, handlen, erhvervslivet og turismen, så er vi som landsdel lige nu ramt af en skæv konkurrence. Det kræver en særlig indsats.

Andre regioner har nemmere ved at kickstarte turismen. Områder som for eksempel Nordsjælland har i den just passerede weekend for eksempel haft rigtigt mange gæster. Der selvfølgelig har opført sig ordentligt. Ingen ønsker jo at sprede smitte.

Men mange danskere ved ikke, at de kan komme til Bornholm via Ystad på trods af diverse restriktioner. Samtidigt har det ganske givet ikke styrket vores omdømme, at der er udgået signaler fra os, der kan tolkes som om, at gæsterne ikke var velkomne.

Dermed har vi selv efterladt indtrykket af, at der gjaldt særlige regler for Bornholm i forhold til resten af landet. Det gør der ikke. Og det er ærgerligt, at vi har været med til at skabe dette indtryk.

Det skal der rettes op på.

I onsdags bevilgede kommunalbestyrelsen en bevilling på to millioner kroner over de næste to år til Destinationen. De skal bruges til at tiltrække nogle af de gæster, der lige nu ikke vælger os til i langtidsplanlægningen. På grund af en misforståelse.

De penge skal ud og arbejde meget hurtigt på rette platforme. Mentalt er danskerne lige nu ved meget langsomt at blive sluppet ud af coronaens spændetrøje. Der bliver drøftet ferieplaner i de små hjem, for vi har brug for et lys og noget at se frem til. Der bliver tændt drømme båret af optisme og trang til normalitet.

De drømme skal Bornholm være en del af. Danskerne skal have at vide, at Bornholm ikke er et lukket reservat. Men en oase. Også i disse tider.

Vi er det tætteste danskerne kommer et rigtigt rejsemål, med plads til nye opdagelser – men inden for rigets trygge grænser.

Helt eksotisk. Helt dansk.